مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۹، شماره سال پنجم، اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی مروری بر نظارت آموزشی اثربخش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه که بتواند حرکت جامعه را به سوی توسعه همگانی تسریع بخشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین ارکان برای نیل به این مقصود، نظارت آموزشی است. این مطالعه با هدف آشنایی با نظارت آموزشی اثر بخش، انجام شده است. روش کار: مقاله حاضر از نوع مروری است. برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، کلید واژه‌های نظارت آموزشی، راهنمایان آموزشی، مدرس و فراگیر، با استفاده از داده پایگاههای معتر علمی فارسی و انگلیسی زبان از جمله SID، Magiran، Google Scholar و Web of Sciences و نیز مطالعات کتابخانه‌ای در بازه زمانی 2017- 2000 مورد جستجو قرار گرفتند. سپس داده‌های ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ بر اساس هدف پژوهش، ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نظارت مؤثر منجر به تقویت‌ روحیه‌ی‌ اعتماد و وفاداری‌ در سازمان‌، گسترش‌ نوآوری‌ و ابتکار عمل، ایجاد انگیزه‌ی‌ مثبت‌ و رضایت‌ خاطر در کارکنان، افزایش‌ مشارکت‌ افراد در تصمیم‌گیری‌ها، بهره‌مند ساختن‌ افراد از لذت‌ کسب‌ موفقیت، ‌ایجاد رابطه‌ی‌ منطقی‌ بین‌ تلاش‌ و پاداش و ‌بهره‌گیری‌ مؤثر از اطلاعات‌ می‌شود. در نظارت آموزشی، ناظر نقش راهنما دارد. بنابراین شناخت راهنمای آموزشی از مدرس ضرورتی سازمانی و حرفه‏ای است. ناظر باید دانش و مهارت‌ها، ‌نگرش‌ها، نیازهای انگیزشی، انتظارات مدرس و انتظارات مرکز آموزشی و اثربخشی مدرس را مورد بررسی قرار دهد. نتیجه‌گیری: با توجه به این که نظارت آموزشی در صورتی که صحیح انجام شود، منجر به کیفیت عملکرد مدرس و در نهایت بهبود کیفیت وضعیت آموزشی فراگیران خواهد داشت، بنابراین تاکید موسسات آموزشی بر این نوع از نظارت و آموزش الگوهای موثر و متناسب نظارت آموزشی به ناظرین توصیه می‌گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظارت آموزشی، راهنمایان آموزشی، مدرس، فراگیر

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1992/article-1992-562070.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات