|
مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۹، شماره سال پنجم، اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان، صفحات ۳۱-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
یادگیری مشارکتی در محیطهای یادگیری الکترونیکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: یادگیری مشارکتی و تعاملی یکی از چالشهای اصلی یادگیری الکترونیکی و رمز موفقیت این سیستم آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه این قبیل یادگیریها با نیم نگاهی به نقش و نفوذ نظریه سازندهگرایی در محیطهای یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. روشها: این مقاله از نوع مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده، استفاده شده است. در طی این فرآیند 42 منبع مرتبط در بازه زمانی 1998- 2014 و1380-1394 یافت شد که 26 منبع استفاده گردید. یافتهها: ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. ﻃﺮح و روشﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮا، ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن در ﻓﺮاﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ اﺳﺖ. جهت ﻃﺮاﺣﻲ دﻗﻴـﻖ ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ یادگیری مشارکتی ﺑﺎﻳـﺪ اﻓـﺰاﻳﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎده اﻧﮕﺎراﻧﻪ اﺳﺖ اﮔﺮ ﺗﺼـﻮر ﻛﻨﻴﻢ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی دﻳﮕﺮ ﻫـﻴﭻ ﻧﻘﺸـﻲ ﻧﺪارﻧـﺪ. در اﻳـﻦ ﻓﻀﺎ، ﻧﻘـﺶ ﺟﺪﻳـﺪ و آﺷـﻜﺎر ﻣﻌﻠـﻢ ﻛﻤـﻚ ﺑـﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧـﺪﮔﺎن ﺑـرای دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﻛﺎرﺑﺮد آن اﺳﺖ. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم اﺳﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺧﺎص ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی وﺳﻴﻊ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻓﻮاﻳـﺪ و ﻣﺰاﻳـﺎ و ﻣﻌﺎﻳـﺐ و ﺗﻬﺪﻳـﺪﻫﺎی ﻳـﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﺸـﺎرﻛﺘﻲ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺧﺎص در ﺳﻄﺢ ﻣﺪارس، در ﻣﻴﺎن ﻣﺪﻳﺮان، ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺑـﻪ وﻳـﮋه، ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-6&slc_lang=other&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|