تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۱۷، شماره ۴۶، صفحات ۱۷۷-۱۹۳

عنوان فارسی واکاوی اثرات جریان های بین شهری بر تغییرات کاربری اراضی واقع در خارج حریم شهرها؛ مورد مطالعه: اراضی پیرامون محورهای مواصلاتی شهرهای بابل، قائم شهر و ساری
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق واکاوی و سنجش میزان تأثیرگذاری شدت جریان­های بین شهری بر تغییرات کاربری اراضی در پیرامون محورهای مواصلاتی شهرهای قائم‌شهر، بابل و ساری می­باشد. روش این پژوهش، از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و متکی به روش کمی می­باشد. همچنین برای تجزیه و تحلیل­های لازم از مدل­ آنتروپی، تحلیل جریان‌ها و مدل جاذبه در محیط نرم­افزاری GIS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که افزایش تردد مسافر و جابجایی کالا در محورهای مواصلاتی شهرهای بابل، قائم­شهر و ساری، سبب افزایش میزان تقاضا برای تغییر کاربری اراضی در پیرامون این محورها شده است؛ البته میزان تأثیرگذاری تردد مسافر (با ضریب همبستگی 0.72) بیش از جابجایی کالا (با ضریب هبستگی 0.43) بوده است. در نتیجه، با توجه به وجود تأثیرات متقابل و چند مرکزی بودن محدوده مورد مطالعه (بر اساس تحلیل آنتروپی)، به منظور نظارت و هدایت بر تغییرات کاربری اراضی پیرامونی شهرهای مذکور، تدوین سیستم کنترل و مدیریت یکپارچه فضایی در قالب یک مجموعه شهری پیشنهاد می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Effects of Intercity Flows on Land Use Changes outside the Urban Boundaries; Case study: Lands around the communication roads of the cities of Babol, Ghaem Shahr and Sari
چکیده انگلیسی مقاله This research tends to analyze and assess the impact of intercity flows rate on land use changes around the community roads of the cities of Babol, Ghaem Shahr and Sari. This research is descriptive-analytic and performed in quantitative method. A wide range of techniques including gravity model, flow analysis model, entropy analysis and GIS software environment were applied for performing required analysis. Research findings show that increase in passenger transfer and cargo transit in the community roads of the cities of Babol, Ghaem Shahr and Sari, resulted in increase in applications for land use changes around these roads; of course, the impact of passenger transfer (with correlation coefficient of 0.72) was higher than cargo transit (with correlation coefficient of 0.43). Concerning their existing interactions and multicenter of the studied area (based on entropy analysis), codification of control system and integrated spatial management is hereby suggested in form of a comprehensive urban plan toward supervising and managing land use changes in suburban areas of the aforesaid cities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده آمنه موسوی | seyedeh ameneh


بهمن احمدی |


محمد دادگر |



نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3504-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/715/article-715-559855.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات