|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۱۷، شماره ۴۶، صفحات ۱-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل رابطه ی بازارهای جاده ای با پایداری اقتصادی- اجتماعی روستاهای منطقه سیستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بازارهای جادهای با پایداری اقتصادی- اجتماعی روستاهای منطقه سیستان بوده و روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای- میدانی (پرسشنامه) است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری نرمافزار SPSS و جهت تهیه نقشهها از نرمافزار GIS استفاده شده است جامعه آماری تحقیق را کلیه روستاهای نزدیک بازارهای جادهای تشکیل میدهد که تعداد 3622 خانوار از 34 روستا را دربر می گیرد. برای آزمون فرضیات از آزمون من – ویتنی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که بین میزان پایداری اقتصادی روستاهای نزدیک و دور از بازارهای جاده ای تفاوت معنادار و میزان پایداری اجتماعی عدم تفاوت معنادار وجود دارد، در واقع؛ نتایج بررسی دو گروه از روستاهای نزدیک و دور از بازارهای جادهای که دارای شرایط محیطی یکسان بودهاند، نشانگر آن است که روستاهای نزدیک به بازارهای جادهای با میانگین 91/2 و94/2 دارای سطح پایداری بالاتری در ابعاد اقتصادی و اجتماعی بوده و به طور کلی 70 درصد روستاهای نمونه نزدیک جاده دارای پایداری مطلوبی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship analysis of road markets with socio-economic stability of villages in Sistan region |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study, identify the relationships of road markets with economic- social sustainability in villages of Sistan and the research method is descriptive and analytical and based on documentary and field studies (questionnaire). To analyze the data, SPSS statistical analysis software and for mapping, GIS software is used. The statistical population included all the villages near road markets which the number 3622 household in 34 villages. To test the hypotheses, Mann - Whitney test was used. The findings show that there is significant difference between the economic stability near and distant villages of road markets and there is not significant difference between social sustainability near and distant villages of road markets. In fact, according to the two groups of villages near and away from markets that have been the same conditions, results indicate that villages near road markets with an average of 2.91 and 2.94 have a higher level of social and economic sustainability. Overall, 70 percent of the typical villages near the roads have good sustainability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمودرضا میرلطفی | دانشگاه زابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زابل (Zabol university)
معصومه کمان باز | kaman baaz
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1991-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/715/article-715-559847.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|