مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۵-۵

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی‌بر افق زمان بر اجتناب تجربه‌‌ای مادران با دختر مبتلا به ناتوانی هوشی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: تولد و حضور کودکی با ناتوانی هوشی در هر خانواده‌ای مشکلات روان‌شناختی بسیاری را برای اعضای خانواده، به‌ویژه برای مادران فراهم می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد که با استفاده از درمان‌های جدید، با این مشکلات مقابله کرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی‌بر دیدگاه زمان بر اجتناب تجربه‌ای مادران با دختر مبتلا به ناتوانی هوشی در مقطع ابتدایی شهر اصفهان صورت گرفت.  روش‌بررسی: روش بررسی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین‌منظور 40 نفر از مادران با دختر مبتلا به ناتوانی هوشی مشغول به تحصیل در یکی از آموزشگاه‌های استثنایی شهر اصفهان در بهار 1395 بر اساس ملاک‌های ورود به مطالعه به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای اندازه‌گیری در این پژوهش شامل پرسشنامهٔ پذیرش و عمل- نسخهٔ دوم (بوند و همکاران، 2011) بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد.  یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان مبتنی‌بر دیدگاه زمان بر کاهش نمرهٔ اجتناب تجربه‌ای مادران با دختر مبتلا به ناتوانی هوشی از 35٫40 به 32٫70 مؤثر بوده است (0٫032=p).  نتیجه‌گیری: احتمالاً ایجاد تعادل بین زمان‌های مختلف و حذف تمرکز مراجعین روی زمان‌های خاص و ایجاد نگرش مثبت به سه بُعد زمانی (گذشته و حال و آینده)، باعث کاهش نمرات اجتناب تجربه‌ای مراجعین گروه دیدگاه زمان شده است. بر‌اساس نتایج این پژوهش می‌توان از درمان مبتنی‌بر دیدگاه زمان، جهت کاهش اجتناب تجربه‌ای مادران با دختر مبتلا به ناتوانی هوشی استفاده نمود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتناب تجربه ای، درمان مبتنی بر افق زمان، ناتوانی هوشی.

عنوان انگلیسی Effectiveness of Time Perspective Therapy (TPT) on Experiential Avoidance of Mothers of Girls with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: Intellectual disability is a disorder identified with obvious limitations in intellectual functioning and adaptive behaviors.  Families of such children, especially mothers, often experience tremendous psychological strain. Therefore, it is necessary that this disorder be coped with using new treatment methods. In recent years, Time perspective therapy (TPT) has been presented as a new approach in the field of pathology. Time perspective therapy helps individuals relate their behaviors with past, present, and future, and reflect upon their attitudes, beliefs, and values thereof.  Researchers in various domains of psychopathology have been developing TPT techniques as well as investigating its effectiveness. Accordingly, the present study is aimed at investigating the effectiveness of TPT on experiential avoidance of mothers of girls with intellectual disability. Method: This is a two-group pretest-posttest quasi-experimental research. The population included all mothers of children with educable intellectual disability in the City of Isfahan in 2016 (N= 2700) according to the report of the Exceptional Children Office.  The participants were selected through convenience sampling technique. Accordingly, a total of 40 participants were randomly selected from among mothers of girls with intellectual disability in one of the intellectual disability schools for girls in education district two in Isfahan-Iran. The participants were then randomly assigned to control and experimental groups in equal numbers. In the next step, the experimental group participated in six one-hour training sessions, twice a week, while the control group received no training. The research instrument was the Acceptance and Action Questionnaire - II (AAQ-II) (Bond et al. 2011). ANCOVA procedures were used for analyzing the data. Results: Descriptive statistics showed a drop in post- test avoidance mean scores.  Inferential statistics showed the decrease to be statistically significant at p< 0. 05, leading to 11% decrease experiential avoidance. Conclusion: It can be concluded that the establishment of balance between various points of time and helping clients change their focus on specific points of time as well as the creation of positive attitudes towards three time dimensions (past, present, and future) leads to a decrease in the mean scores of clients' experiential avoidance in the TPT group. The results also indicated that TPT is capable of reducing experiential avoidance in mothers of girls with intellectual disability. As a result, it can be concluded that the TPT is an appropriate approach for decreasing experiential avoidance in this group of individuals. As such, the method is highly recommended.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله experiential avoidance, TPT, intellectual disability.

نویسندگان مقاله زهرا عباسی کردابادی | zahra abbasikerdabadi
islamic azad university of isfahan khorasgan
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

امیر قمرانی | amir ghamarani
department of psychology, university of isfahan, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان .دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-629-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات