|
مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۱۰-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی دیدگاه دبیران دوره پیشحرفهای پیرامون کتابهای درسی دانشآموزان کمتوان هوشی از نظر توجه به آمادگی شغلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه دبیران پیشحرفهای دربارهٔ مفهوم آمادگی شغلی پرداخته است. به اینمنظور نظر دبیران پیشحرفهای دربارهٔ محتوای کتابهای کار و فناوری و مهارتهای اجتماعیاقتصادی مطالعه شد. روشبررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 45 نفر از دبیران استان اصفهان که کتابهای حرفهوفن و مهارتهای اجتماعیاقتصادی را در سال تحصیلی 94-93 تدریس کردهاند، انتخاب نموده، سپس پرسشنامهٔ محققساخته در اختیار آنان قرار گرفت. در این پژوهش با بهرهگرفتن از مطالعات و تحقیقات متعدد، آمادگی شغلی به هشت مؤلفه تقسیم شد و برای هر مؤلفه خردهمؤلفههای متناسب تدوین گردید. دادهها به کمک آزمون t تکگروهی در سطح خطای یک درصد تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دبیران کتابها را در مؤلفههای مهارتهای اجتماعی مناسب در محیط کار، ایجاد نگرش مثبت به اشتغال، کفایتهای شخصی، مهارت جستجوی شغل، اوقات فراغت، آموزش مشاغل و مهارتهای فکری، پایینتر از حد متوسط ارزیابی نمودهاند. تنها در مؤلفهٔ مهارتهای تحصیلی، دبیران اعتقاد داشتند که کتابها در حد متوسط ظاهر شدهاند. نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش، کتابهای تحلیلشده از نظر پرداختن به مفهوم آمادگی شغلی، وضعیت مطلوبی ندارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آمادگی شغلی، کمتوانی هوشی، پیشحرفهای |
|
عنوان انگلیسی |
Reviews viewpoint of the pre-professional teachers about textbooks in terms of career preparation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: The aim of present study is reviews comment pre-professional teachers on the content of textbooks technology and socio-economic skills in terms of career preparation. Methods: For this purpose, the views teachers about career preparation the component eight in the textbooks have been asked. Methodology is the survey. A total of 45 teachers were selected in Isfahan province taught books technology and socio-economic skills in academic year 2014-2015. The questionnaire was made available to them. Data were analyzed by t-test. Results: The results showed that teacher's books in components of appropriate social skills in the workplace, creating a positive attitude towards employment, personal adequacy, jobs, recreation, job training and intellectual skills evaluated below average. Only the component of academic skills, teachers believed that books appear of average. Conclusion: it is suggested that the books be reviewed in terms of career prepare components. This research can be used by teachers and planners intellectual disabled children's. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Career prepare, Intellectual disability, Pre-professional |
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا شریفی جندانی | university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
باقر غباری بناب | ghobari bonab university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
فرهاد محکی | university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد محمدی | payam noor university of tehran دانشگاه پیام نور تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-515-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|