مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۱۰-۱۰

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دبیران دوره پیش‌حرفه‌ای پیرامون کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان هوشی از نظر توجه به آمادگی شغلی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه دبیران پیش‌‌حرفه‌‌ای دربارهٔ مفهوم آمادگی شغلی پرداخته است. به این‌منظور نظر دبیران پیش‌‌حرفه‌‌ای دربارهٔ محتوای کتاب‌های کار و فناوری و مهارت‌‌های اجتماعی‌اقتصادی مطالعه شد.  روش‌بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 45 نفر از دبیران استان اصفهان که کتاب‌های حرفه‌وفن و مهارت‌های اجتماعی‌اقتصادی را در سال تحصیلی 94-93 تدریس کرده‌اند، انتخاب نموده، سپس پرسشنامهٔ محقق‌ساخته در اختیار آنان قرار گرفت. در این پژوهش با بهره‌گرفتن از مطالعات و تحقیقات متعدد، آمادگی شغلی به هشت مؤلفه تقسیم شد و برای هر مؤلفه خرده‌مؤلفه‌های متناسب تدوین گردید. داده‌ها به کمک آزمون t تک‌گروهی در سطح خطای یک درصد تجزیه‌و‌تحلیل شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که دبیران کتاب‌ها را در مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی مناسب در محیط کار، ایجاد نگرش مثبت به اشتغال، کفایت‌های شخصی، مهارت جستجوی شغل، اوقات فراغت، آموزش مشاغل و مهارت‌های فکری، پایین‌تر از حد متوسط ارزیابی نموده‌اند. تنها در مؤلفهٔ مهارت‌های تحصیلی، دبیران اعتقاد داشتند که کتاب‌ها در حد متوسط ظاهر شده‌اند.  نتیجه‌گیری: با‌توجه به یافته‌‌های پژوهش، کتاب‌‌های تحلیل‌شده از نظر پرداختن به مفهوم آمادگی شغلی، وضعیت مطلوبی ندارند.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمادگی شغلی، کم‌توانی هوشی، پیش‌حرفه‌ای

عنوان انگلیسی Reviews viewpoint of the pre-professional teachers about textbooks in terms of career preparation
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: The aim of present study is reviews comment pre-professional teachers on the content of textbooks technology and socio-economic skills in terms of career preparation.  Methods: For this purpose, the views teachers about career preparation the component eight in the textbooks have been asked. Methodology is the survey. A total of 45 teachers were selected in Isfahan province taught books technology and socio-economic skills in academic year 2014-2015. The questionnaire was made available to them. Data were analyzed by t-test.  Results: The results showed that teacher's books in components of appropriate social skills in the workplace, creating a positive attitude towards employment, personal adequacy, jobs, recreation, job training and intellectual skills evaluated below average. Only the component of academic skills, teachers believed that books appear of average. Conclusion: it is suggested that the books be reviewed in terms of career prepare components. This research can be used by teachers and planners intellectual disabled children's.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Career prepare, Intellectual disability, Pre-professional

نویسندگان مقاله حمیدرضا شریفی جندانی |
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

باقر غباری بناب | ghobari bonab
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرهاد محکی |
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

احمد محمدی |
payam noor university of tehran
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-515-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات