مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۱۱-۱۱

عنوان فارسی نقش سبک فرزند‌پروری والدین در پیش‌بینی توانایی خود‌تعیین‌گری خواهران و برادران کودکان با ناتوانی تحولی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سبک فرزندپروری والدین می‌تواند پیامدهای‌ متفاوتی را در زندگی آیندهٔ فرزندان داشته باشد. به‌همین دلیل هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی توانایی خودتعیین‌گری خواهران و برادران کودکان با ناتوانی تحولی براساس سبک فرزندپروری والدین آن‌ها بود. روش‌بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ مطالعه‌شده را همهٔ خواهران و برادران کودکان با ناتوانی تحولی و والدین‌شان در سال تحصیلی 95-1394 در شهر شیراز تشکیل می‌دادند از هر جامعه 91 نفر با روش نمونه‌گیری در‌دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند (182 نفر) و پرسشنامهٔ سبک فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، السن و هارت و پرسشنامهٔ توانایی خودتعیین‌گری گومز-ولا، وردوگو، جیل، کوربلا و وهمایر را تکمیل کردند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چند‌متغیره به روش هم‌زمان انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری، پیش‌بینی‌‌کنندهٔ مثبت و معنادار توانایی خودتعیین‌گری (0٫005=p) و خرده‌مقیاس‌ استقلال است (0٫011=p)؛ اما سبک فرزندپروری اقتداری نتوانست دو خرده‌مقیاس از توانایی‌های خودتعیین‌گری یعنی توانمندسازی روان‌شناختی و تحقق خود را پیش‌بینی کند. افزون بر این، یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهل‌گیرانه به‌ترتیب پیش‌بینی‌کنندهٔ توانایی خودتعیین‌گری و خرده‌مقیاس‌های استقلال رفتاری، توانمندسازی روان‌شناختی و تحقق خود نیستند.  نتیجه‌گیری: با‌توجه به یافته‌های به‌‌دست‌آمده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش استفاده از سبک فرزندپروری اقتداری به والدین کودکان با ناتوانی تحولی می‌تواند منجر به بهبود توانایی خودتعیین‌گری فرزندان آن‌ها شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Parents' Parenting Style on Prediction of Self-determination of Siblings of Children with Developmental disability
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Birth of a child with developmental disability can impose challenges on every family member. It also affects interaction of parents with each other and parent child interaction. Parenting styles are particular methods that parents use in nurturing their children. Parents of children with developmental disability face extreme difficulties in dealing with challenging behaviors, teaching their child to communicate, teaching basic life skills, guarding their child from danger, and preparing their child for adult life. There are high-risk factors (such as the ambiguity of diagnosis; the severity and duration of the child's disorder; a very low I.Q.; lack of congruity with the community norms, bizarre forms of communication and behavior; and enduring disruptive or disorganized behaviors), which might inflict such parents with acute or chronic stress and trauma. They, in turn, may lead to dysfunctional parenting; as such parents spend more time to meet the needs of child with developmental disability and less time to spend with other children. Also, siblings of the child with developmental disability are expected to help the child with a disability needs. The aim of present study was to predict self-determination of siblings of children with developmental disability based on parenting style of their parents. Methods: This is a descriptive correlational study. The population of this research was all the family members of children with developmental disability in Shiraz- Iran in school year 2015-2016. Convenience sampling was used to recruit 181 participants, of whom 91 participants were the siblings of children with developmental disability. The research instruments were Parenting Styles Questionnaire developed by Robinson, Mandleco, Olsen, & Hart's and Self-Determination Scale developed by Gomez-Vela, Verdugo, Gil, Corbella, and Wehmeyer's. Simultaneous multiple regression procedures were used to analyze the data.  Results: The results showed that authoritative parenting style was a statistically significant predictor of one subscale of self-determination, namely, autonomy in positive direction (P=0.005). Yet, it failed to predict psychological empowerment and self-realization subscales. Moreover, authoritarian and permissive parenting styles were not significant predictors of any subscales of self-determination, namely, autonomy, psychological empowerment, and self-realization. Conclusions: It can be concluded that family training workshops for enhancing knowledge and awareness of parents about parenting styles is necessary. Since the authoritative parenting style had a significant positive relationship with the siblings' ability of self-determination, authoritative parenting style training for parents of children with developmental disabilities is essential.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ستاره شجاعی | setareh shojaee
assistant professor at university of shiraz

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عباسعلی حسین خانزاده | abbass ali hossein khanzadeh
university of guilan

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمدصابر خاقانی نژاد | mohammad saber khaghani
assistant professor at university of shiraz

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مریم شاهین | maryam shahin
special education at university of shiraz

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

زهره آهنگر قربانی | zohreh ahangar
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محبوبه طاهر | mahboobeh taher
islamic azad university of shahrood

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود (Islamic azad university of shahrood)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-322-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات