مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۱۴-۱۴

عنوان فارسی مقایسهٔ‌ علائم اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری و کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اختلال اضطراب یکی از پریشانی‌های روان‌شناختی بسیار رایج در کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری و کودکان عادی بود.  روش‌بررسی: روش پژوهش، علّی‌مقایسه‌ای بود. 66 نفر کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری با روش نمونه‌گیری در‌دسترس و 66 نفر کودک عادی با روش تصادفی در پژوهش شرکت نمودند. کودکان هر دو گروه از نظر جنس، پایهٔ تحصیلی و محل سکونت با هم همتا شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامهٔ غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی-نسخهٔ کودک (بیرماهر و همکاران، 1997) جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج توصیفی نشان داد که در میان کودکان مبتلا به ناتوانایی‌های یادگیری میزان شیوع علائم اضطراب در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و کودکان عادی به‌ترتیب 28٫8 و 10٫6 بوده است. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میانگین اختلالات اضطرابی (کل) در کودکان با ناتوانی یادگیری به‌طور معنا‌داری بیشتر بود (0٫01>p). براساس نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، میانگین علائم جسمانی یا پنیک، اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی و پرهیز از مدرسه در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بیشتر از کودکان عادی بود (0٫01>p).  نتیجه‌گیری: براساس نتایج، پیشنهاد می‌شود که به شیوع بالای اختلالات اضطرابی و استفاده از راهبردهای روان‌شناختی برای کاهش این اختلالات در کودکان مبتلا به ناتوانایی‌های توجه شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات اضطراب، ناتوانی یادگیری، کودکان

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Symptoms of Anxiety Disorders between Learning- Disabled and Regular Education Children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and objective: Anxiety disorder is one of the most common psychological distresses in children with Learning Disabilities (LD). The purpose of this study was to compare the symptoms of anxiety disorders in children with LD and normal children. Methods: The research employed a causal-comparative design. Convenience and random sampling methods were used to recruit 132 learning- disabled and regular education children in equal numbers respectively. The participants in the experimental and control groups were matched in terms of gender, academic grade, and residence. The research instrument was the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (Birmaher et al, 1999). Independent T-Test and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) were used to analyze the data. Results: Descriptive Results indicated that the prevalence of symptoms of anxiety disorders was 28.8% and 10.6% among children with LD and normal children, respectively. Results of Independent T-Test showed that the mean of anxiety disorders in children with LD was higher than that of normal children (p< 0.01). The results revealed that the means of Somatic Symptoms or Panic Disorder, Generalized Anxiety Disorder, Separation Anxiety Disorder, Social Anxiety Disorder and School Avoidance in LD children were higher than those of regular education children (p< 0.01). Conclusion: It is suggested to pay close attention to high prevalence of anxiety disorders.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله anxiety disorders, learning disability, children

نویسندگان مقاله سعید آریاپوران | saeed ariapooran
malayer university
د انشگاه ملایر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-510-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات