مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۲۱-۲۱

عنوان فارسی اثربخشی مداخلهٔ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی ویژهٔ کودکان بر ذهن‌آگاهی و سلامت روان آن‌ها
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: مداخلهٔ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان بسته‌‌ای آموزشی-درمانی در مطالعات زیادی توسط روان‌شناسان در حوزهٔ بزرگسالان و نوجوانان استفاده شده است. این در‌حالی‌است که این مداخله در ایران در جمعیت کودکان به کار گرفته نشده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهٔ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی ویژهٔ کودکان بر بهبود ذهن‌آگاهی و سلامت روان کودکان انجام گرفت. روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش، شامل کودکان 5 تا 12 ساله (دانش‌آموزان دبستانی و پیش‌دبستانی) ایرانی در سال 94 بود. به‌همین‌منظور، به شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، 234 کودک (116 پسر، 118 دختر) انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایشی (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند. مداخله به‌ مدت 9 هفته بر روی کودکان گروه آزمایشی صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و ابزارهای استفاده شده پرسشنامه‌های ذهن‌آگاهی کودکان (CAMM) و فرم 17 سؤالی سلامت روان کودک (PSC-17) بود. داده‌های به‌‌دست‌آمده با روش آماری آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مداخلهٔ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی کودکان منجر به افزایش نمرهٔ ذهن‌آگاهی (0٫001>p؛ 52٫70=(1٫229)F) و کاهش نمرهٔ کلی مقیاس سلامت روان (0٫001>p؛ 21٫31=(1٫229)F) و خرده‌مقیاس درون‌سازی (0٫001>p؛ 18٫54=(1٫229)F) در گروه مداخله شد. همچنین، بین دو جنس در گروه مداخله در نمرات پس‌آزمون سلامت روان (0٫01>p؛ 7٫18=(1٫229)F) و خرده‌‌مقیاس درون‌‌سازی (0٫05>p؛ 4٫65=(1٫229)F) تفاوت معنادار وجود داشت؛ به‌‌طوری‌که تغییرات نمرات کل سلامت روان و نیز خرده‌مقیاس درون‌سازی در دختران گروه مداخله بیشتر از پسران بود. نتیجه‌گیری: مداخلهٔ مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی با افزایش مهارت‌های ذهن‌آگاهانه کودک به بهبود سلامت روان، به‌‌‌ویژه کاهش اختلالات درون‌سازی و برون‌سازی در کودکان به‌عنوان ابزار مداخله‌ای مهم به روان‌شناسان کودک معرفی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی، ذهن آگاهی، سلامت روان، کودک

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Mindfulness-based Intervention for Children on their Mindfulness and Mental Health
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: The use of mindfulness-based interventions is now common in various psycho-educational and therapeutic investigations for adults and adolescents. However, this intervention is not used for Iranian children. Therefore, this study evaluates the effect of Children Mindfulness-based Intervention on mindfulness and mental health of Iranian school-aged children. Methods: This is a two group pre-test post–test quasi-experimental research. The population of this study was Iranian school-aged children aged 5-12. Convenience (voluntarily) sampling was used to recruit the participants.  A total of 234 participants (116 boys, 118 girls) were randomly assigned to control (n=117) and intervention (n=117) groups. The Intervention group received 9 weeks of mindfulness-based educational-intervention (each session was 45-70 min), while the control group did not receive. The instruments to assess mindfulness and mental-health were CAMM and PCS-17 respectively. ANCOVA procedures were used to analyze the data. Results: The results showed an increase in children's mindfulness (F(1,229)=52.70, p< 0.001) and a decrease in total score of mental health (F(1,229)=21.31, p< 0.001), internalizing (F(1,229)=18.54, p< 0.001) among the participants in the intervention group. There was also a significant difference between girls and boys in the post-tests of total mental health (F(1,229)=7.18, p< 0.01), internalizing (F(1,229)=4.65, p< 0.05) scores in control and intervention groups. As mental health and internalizing scores indicate the intervention program had a statistically significant effect on the participants' mental health and mindfulness. As to gender differences, the results show that girls benefited from the intervention program more than boys on both aforementioned dimensions. Conclusion: Mindfulness-based intervention for children could be used as an intervention to increase children's mental health and to decrease externalizing and internalizing disorders as it increases their mindfulness.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روشنک وصالی محمود | roshanak vesali mahmoud
islamic azad university, isfahan branch khorasgan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

حسن احدی | hassan ahadi
islamic azad university science and research branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدباقر کجباف | mohammad bagher kajbaf
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshatdoust
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-484-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات