مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۲۵-۲۵

عنوان فارسی اثر‌بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد در دختران فراری و بدسرپرست
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد در دختران فراری و بدسرپرست شهر رشت بود.  روش‌بررسی: پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد. جامعهٔ آماری شامل همهٔ دختران فراری و بدسرپرست بود که در مراکز وابسته به بهزیستی استان گیلان نگهداری می‌شدند. تعداد 12 نفر که شامل 6 نفر از دختران فراری و 6 نفر از دختران بدسرپرست بودند به‌صورت نمونه‌گیری غیراحتمالی و در دسترس انتخاب شدند. این افراد در دو گروه آزمایشی دختران فراری و گروه بدسرپرست قرار گرفتند. پس از اجرای پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامه‌های افکار ناکارآمد بک و وایسمن هر دو گروه در 8 جلسهٔ 90‌دقیقه‌ای تحت درمان شناختی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t وابسته و مستقل استفاده شد.  یافته‌ها: نتایج آزمون t نمونه‌های وابسته نشان داد که شناخت درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد‌سرپرست اثر مثبت دارد (0٫05>p) و (0٫004،0٫001=p) نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که روش شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد‌سرپرست مؤثر است.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy to Control Dysfunctional Thoughts in Bad Parent and Runaway Girls
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: The phenomenon of running away from home creates public disorder and confusion in society and it is the most common cause of delinquent behavior. Dysfunctional thought is one of the important factors contributing to the appearance of underlying disorders; including assumptions and beliefs that are generally negative. Mindfulness skills are taught as a means to note distressing thoughts and feelings, hold such experiences in awareness, and cultivate acceptance and self-compassion so as to break up associative networks and offset the risk of running away. The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on controlling the dysfunctional thoughts in runaway girls and those mismanaged by bad parents in the city of Rasht.  Methods: The research used a quasi-experimental method with a pretest-posttest design. The statistical population consisted of all runaway girls and bad parent girls that are kept in centers affiliated to State Welfare Organization of Guilan; a total of 12 people, including 6 cases of runaway girls and 6 bad parent girls were selected through non-random convenience sampling and were put in two groups of runaway girls and bad parent girls. After pretest using dysfunctional thoughts and self-concept questionnaires, in both groups 8 sessions of 90 minutes of mindfulness-based cognitive therapy were performed. After the end of the training and treatment period and the implementation of posttest, one-way analysis of covariance (ANCOVA) and dependent two-sample t test were used for both groups.  Results: Dependent two-sample t-test results showed that the average of dysfunctional thoughts in runaway girls and bad parent girls in posttest is significantly lower than the pretest. It could be said that mindfulness-based cognitive therapy has a positive effect on controlling dysfunctional attitude in runaway girls and bad parent girls (p< 0.05).  Conclusion: The results of analysis of covariance showed that regarding the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy to control dysfunctional thoughts, there is no difference in runaway girls and bad parent girls; but in the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on self-concept, there is a difference in runaway girls and bad parent girls and this method has more effect on increasing self-concept in runaway girls than bad parent girls (p< 0.05).   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساناز موقر | sanaz movaghar
islamic azad university, rasht branch
دانشگاه آزاد رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-468-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات