مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۴۰-۴۰

عنوان فارسی مقایسهٔ شاخص معلولیت صوتی معلمان زن مدارس استثنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه وهدف: عواملی مثل جنسیت، مقطع تدریس و مشخصات دانش‌آموزان، می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات صوتی را تشدید کنند. این مطالعه بااستفاده از پرسشنامهٔ «شاخص معلولیت صوتی»، مشکلات صوتی معلمان زن مقطع ابتدایی را در مدارس استثنایی و مدارس عادی، با هم مقایسه کرد.  روش‌بررسی: در این پژوهش مقطعی، تعداد 88 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر اهواز، با طیف‌ سنی 26تا40 سال، شامل 44 نفر از مدارس استثنایی و 44 نفر از مدارس عادی شرکت کردند. نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و ازنظر سوابق تدریس با هم منطبق شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامهٔ شاخص معلولیت صوتی را تکمیل کردند و به‌علت توزیع غیرنرمال داده‌ها، نمرات پرسشنامهٔ دو گروه بااستفاده از آزمون‌های من‌ویتنی و کای‌دو با هم مقایسه شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در زیرآزمون جسمی (0٫010=p) و امتیاز کلی پرسشنامه (0٫011=p) و فراوانی امتیاز بیشتر از 14٫5(0٫040=p)، تفاوت معنادار بود و معلمان زن مقطع ابتدایی در مدارس استثنایی (2٫333 =OR)، بیش از دو برابر معلمان مدارس عادی، در خطر ابتلا به مشکلات صوتی بودند.  نتیجه‌گیری: طبق نتایج مطالعهٔ حاضر، سلامت صوتی معلمان زن مدارس استثنایی مقطع ابتدایی، درمقایسه با همکاران‌شان در مدارس عادی، درمعرض خطر بیشتری است؛ لذا برگزاری کلاس‌های آموزشی متخصصان، به‌منظور افزایش آگاهی و آموزش تکنیک‌های پیشگیرانه از مشکلات صوتی، برای این گروه از معلمان، در اولویت قرار دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص معلولیت صوتی، صدا، مدارس ابتدایی، معلم.

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Voice Handicap Index Scores of Female Teachers in Special and Ordinary Elementary Schools in Ahvaz -Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and objective: Various studies have shown that teachers, especially teachers of lower grades, are at relatively high risks of voice problems. Recent research has also shown that gender, teaching venue and the characteristics of students can aggravate the risk of voice problems. So far the problem has not been studied in the context of special schools. The present research is an attempt to address this gap. Methods: In this cross-sectional study, convenience sampling was used to recruit 88 teachers from among elementary schools teachers working at ordinary and special schools in equal numbers. The inclusion criteria were being female and being in the age range of 26-40 years old. The participants from the ordinary and special schools were matched in terms of teaching experience. The research instrument was Voice Handicap Index. The questionnaire consists of three sub-tests, namely, functional, physical and emotional components. Kolmogorov–Smirnov test was used to determine the normal distribution of data. Given that scores were not normal, Mann-whitney and Chi-Square test were used to compare scores between the two groups.  The significance level was set at p< 0. 05. Results: The results showed that 31. 8 percent of special schools teachers and 13. 6 percent of ordinary schools teachers had voice problems. The difference was statistically significant (p value = 0. 040).   In both groups of teachers received the highest mean scores in the physical sub-test and lowest in the functional component.  All mean scores in special schools teachers were higher than those in the ordinary schools. The mean scores of the teachers of special and ordinary schools in the physical sub-test were (7.79±6.64) (4±3.23) respectively. Also the total means in special schools and ordinary schools were (15. 63±15.92) and (7. 25±5.59) respectively. The differences in the physical sub-test were significant between the two groups. Teachers of elementary in special schools, experienced voice problems twice as much as the teachers of ordinary schools (OR=2.333). Conclusion: It is essential to hold training classes by experts to increase awareness of and employ teaching preventive techniques and proper use of voice for this group of professional voice users to increase the quality of education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elementary school, Teacher, Voice, Voice Handicap Index

نویسندگان مقاله ندا ذبیح اله | neda zabihollah
ahwaz jundishapur university of medical sciences
دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز- ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

نگین مرادی | negin moradi
ahwaz jundishapur university of medical sciences
مرکزتحقیقات توانبخشی عضلانی - اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مجید سلطانی | majid soltani
ahwaz jundishapur university of medical sciences
مرکزتحقیقات توانبخشی عضلانی - اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمود لطیفی | mahmood latifi
ahwaz jundishapur university of medical sciences
مرکزتحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمد مقامیان زاده | mohammad maghamianzadeh
technical amp; vocational university
آموزشکدهٔ فنی پسران دزفول، دانشگاه فنی وحرفه ای، دزفول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فنی و حرفه ای (Vocational university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-617-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات