مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۴۶-۴۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی مداخلهٔ آموزشی‌ روان‌شناختی ذهن‌آگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی به‌عنوان مداخلهٔ آموزشی‌ای برای کاهش اختلالات روان‌شناختی استفاده‌شده توسط پژوهشگران و روان‌شناسان بالینی در حوزهٔ بزرگسالان و نوجوانان در ایران و کودکان در کشورهای دیگر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این مداخلهٔ آموزشی با تمریناتی ویژهٔ کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان ایرانی انجام گرفته است. روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش، شامل دانش‌آموزان دبستانی (کودکان 9 تا 12 سالهٔ) ایرانی در سال 94 بود. به‌همین‌منظور، به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، 234 کودک از دو استان تهران و مرکزی انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروهِ آزمایشی (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند. مداخلهٔ آموزشی ‌‌به‌مدت 9 هفته (8 جلسه) بر روی کودکان گروه آزمایشی صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و ابزار سنجش متغیر وابستهٔ پرسشنامهٔ اضطراب آزمون (TAI) بود. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری آزمون تحلیل کوواریانس و نیز آزمون t تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی کودکان منجر به کاهش نمرهٔ اضطراب آزمون کودکان گروه مداخلهٔ آموزشی در مقایسه با گروه گواه شد(0٫001> و 10٫645=F). نتیجه‌گیری: مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی با افزایش مهارت‌های ذهن‌آگاهانه کودک می‌تواند اضطراب آزمون در کودکان دبستانی را کاهش داده و بنابراین به‌کارگیری آن به‌عنوان ابزاری برای کاهش اضطراب آزمون به روان‌شناسان، معلمان و پژوهشگران حیطهٔ کودک معرفی می‌شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی، کودک، اضطراب‌امتحان.

عنوان انگلیسی The Effect of Mindfulness-based Intervention with Children on Test Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: In recent years, the use of mindfulness-based interventions has been gaining momentum in various psycho-educational and therapeutic investigations for adults and adolescents. The aim of this study is to investigate the effectiveness of Mindfulness-based Intervention with children on text anxiety among Iranian school-aged children. Methods: This is a two group pretest-posttest quasi-experimental study. The population of this study was Iranian elementary students aged 5 to 12. Convenience sampling was used to recruit 234 participants. The participants were randomly assigned to control (n=117) and intervention (n=117) groups. The intervention group received 9 weeks (8 sessions) of mindfulness-based educational-intervention, with each session lasting for 45-75min. The control group did not receive this type of training. The research instrument was Test Anxiety Inventory (TAI). ANCOVA procedures were used to analyze the data. Results: The results indicated a significant decrease in children's test anxiety in the intervention group (F=10.645, p< 0.001). Conclusion: The mindfulness-based intervention with children could be used as a psycho-educational method to decrease test anxiety in Iranian children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness-Based Intervention, Children, Test Anxiety (TA).

نویسندگان مقاله روشنک وصالی محمود | roshanak vesali mahmoud
islamic azad university khorasgan isfahan branch. isfahan, isfahan, iran
دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

حسن احدی | hassan ahadi
university of azad, science and research branch
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدباقر کجباف | mohammad bagher kajbaf
university of isfahan
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshatdoost
islamic azad university khorasgan isfahan branch. isfahan, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-484-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات