|
مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۴۶-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی مداخلهٔ آموزشی روانشناختی ذهنآگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: در سالهای اخیر، مداخلهٔ آموزشی ذهنآگاهی بهعنوان مداخلهٔ آموزشیای برای کاهش اختلالات روانشناختی استفادهشده توسط پژوهشگران و روانشناسان بالینی در حوزهٔ بزرگسالان و نوجوانان در ایران و کودکان در کشورهای دیگر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این مداخلهٔ آموزشی با تمریناتی ویژهٔ کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان ایرانی انجام گرفته است. روشبررسی: جامعهٔ آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دبستانی (کودکان 9 تا 12 سالهٔ) ایرانی در سال 94 بود. بههمینمنظور، بهشیوهٔ نمونهگیری در دسترس، 234 کودک از دو استان تهران و مرکزی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروهِ آزمایشی (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند. مداخلهٔ آموزشی بهمدت 9 هفته (8 جلسه) بر روی کودکان گروه آزمایشی صورت گرفت. طرح پژوهش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و ابزار سنجش متغیر وابستهٔ پرسشنامهٔ اضطراب آزمون (TAI) بود. دادههای بهدستآمده با روش آماری آزمون تحلیل کوواریانس و نیز آزمون t تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلهٔ آموزشی ذهنآگاهی کودکان منجر به کاهش نمرهٔ اضطراب آزمون کودکان گروه مداخلهٔ آموزشی در مقایسه با گروه گواه شد(0٫001> و 10٫645=F). نتیجهگیری: مداخلهٔ آموزشی ذهنآگاهی با افزایش مهارتهای ذهنآگاهانه کودک میتواند اضطراب آزمون در کودکان دبستانی را کاهش داده و بنابراین بهکارگیری آن بهعنوان ابزاری برای کاهش اضطراب آزمون به روانشناسان، معلمان و پژوهشگران حیطهٔ کودک معرفی میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مداخلهٔ آموزشی ذهنآگاهی، کودک، اضطرابامتحان. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Mindfulness-based Intervention with Children on Test Anxiety |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: In recent years, the use of mindfulness-based interventions has been gaining momentum in various psycho-educational and therapeutic investigations for adults and adolescents. The aim of this study is to investigate the effectiveness of Mindfulness-based Intervention with children on text anxiety among Iranian school-aged children. Methods: This is a two group pretest-posttest quasi-experimental study. The population of this study was Iranian elementary students aged 5 to 12. Convenience sampling was used to recruit 234 participants. The participants were randomly assigned to control (n=117) and intervention (n=117) groups. The intervention group received 9 weeks (8 sessions) of mindfulness-based educational-intervention, with each session lasting for 45-75min. The control group did not receive this type of training. The research instrument was Test Anxiety Inventory (TAI). ANCOVA procedures were used to analyze the data. Results: The results indicated a significant decrease in children's test anxiety in the intervention group (F=10.645, p< 0.001). Conclusion: The mindfulness-based intervention with children could be used as a psycho-educational method to decrease test anxiety in Iranian children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mindfulness-Based Intervention, Children, Test Anxiety (TA). |
|
نویسندگان مقاله |
روشنک وصالی محمود | roshanak vesali mahmoud islamic azad university khorasgan isfahan branch. isfahan, isfahan, iran دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
حسن احدی | hassan ahadi university of azad, science and research branch دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمدباقر کجباف | mohammad bagher kajbaf university of isfahan دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمیدطاهر نشاط دوست | hamid taher neshatdoost islamic azad university khorasgan isfahan branch. isfahan, isfahan, iran دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-484-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|