مطالعات ناتوانی، جلد ۷، شماره سال ۱۳۹۶، صفحات ۵۰-۵۰

عنوان فارسی پیش‌بینی تاب‌آوری و شادکامی معلمان مدارس استثنایی براساس دینداری در کار
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: در جهان دغدغه‌برانگیز کنونی، اگر افراد نتوانند زندگی کاری لذّت‌بخشی را تجربه کنند، با مشکلات جدی در سلامت روان روبه‌رو می‌شوند. ازاین‌رو دینداری نقش مهمی در سلامت روان دارد؛ لذا هدف این پژوهش رابطهٔ دینداری در کار با تاب‌آوری و شادکامی در میان معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان بود.  روش‌بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان شامل دوره‌های ابتدایی و متوسطهٔ اول و متوسطهٔ دوم، در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. با روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد 135 نفر به‌عنوان نمونهٔ آماری انتخاب شدند. داده‌ها بااستفاده از پرسشنامهٔ دینداری در کار لین و نوتون و واندروین، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون و مقیاس شادکامی هیل و آرگیل جمع‌آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به‌کار گرفته شد. داده‌ها به‌کمک ویراست 21 نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شدند.  یافته‌ها: باتوجه به نتایج حاصل‌از داده‌ها، بین مؤلفه‌های دینداری در کار (ارتباط، معنا، اجتماع، پرهیزگاری و واگذارکردن) با تاب‌آوری در معلمان مدارس استثنایی رابطهٔ مثبت و معناداری وجود دارد (0٫001>p). نتایج حاصل‌از تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای پیش‌بینی تاب‌آوری معلمان مدارس خاص نشان داد که مؤلفهٔ معنا، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کنندهٔ تاب‌آوری در این معلمان است (0٫004>p)؛ همچنین نتایج مشخص کرد: بین مؤلفه‌های دینداری در کار (ارتباط، معنا، اجتماع، پرهیزگاری و واگذارکردن) با شادکامی در معلمان مدارس استثنایی رابطهٔ مثبت و معناداری مشاهده می‌شود (0٫001>p). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره هم‌زمان برای پیش‌بینی شادکامی معلمان مدارس خاص بیان کرد که مؤلفهٔ اجتماع، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کنندهٔ شادکامی در این معلمان است (0٫001>p). نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد یاری‌جستن از ایمان و باورهای دینی در کار، سبب ارتقای تاب‌آوری و ایجاد شادکامی در معلمان مدارس استثنایی، جهت مقابله با تنیدگی‌ها و پریشانی‌های روان‌شناختی ناشی‌از فشارکاری و خستگی‌های ناشی‌از آموزش دانش‌آموزان، می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دینداری در کار، تاب‌آوری، شادکامی، معلمان مدارس خاص.

عنوان انگلیسی Prediction of Resilience and Happiness with Faith at Work in teachers of special schools
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: In today's challenging word, if individuals cannot experience the enjoyable life, they would face severe psychological problems. Research reveals that proud spirituality in the workplace can lead to incentive and benefits such as increased creativity, trust, sensation of personal promotion, organizational commitment, job satisfaction, job involvement and reduction of work leaves, increasing conscientiousness and work motivation. All of these directly or indirectly lead to promotion of teacher's performance. Therefore, the purpose of the present study was to predict resilience and happiness with faith at work in teachers of special schools. Methods: This is a Cross-sectional and correlational study. The study population consisted of all teachers in primary, secondary, special schools of Zahedan teaching courses in the first and second secondary schools in the school year 2015-2016. The sample consisted of 135 participants who were selected by convenience sampling. The research instruments were the Lynn, Naughton&VanderVeen Faith at Work Scale, the Connor-Davidson Resilience Scale, and The Hill& Argyle Oxford Happiness Questionnaire. Pearson correlation and stepwise regression were used to examine the research hypotheses.  Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 21 was used for data analysis. Results: Among the 135 teachers of special schools, consisting of 33(24.4%) male and 102 (75.5%), 17 (12.6%) of them were 25-34 years, 65(48.1%) were 35-44 years and 53 (39.3) of them were 45 to 54 years.  Also, 16 (11.9%) of the teachers had a high school diploma, 107(79.2%) were university undergraduates and 12 (8.9%) of them had a master's degree. The results of this study revealed that there was a significant and positive correlation between dimensions of faith at work with resilience (P< 0.001). Also multiple regression analysis showed that dimension of meaning was the most important factor in predicting resilience among teachers at special schools (P< 0.004). The another results of this study revealed that there was a significant and positive correlation between faith at work (relationships, meaning, community, holiness, and giving) of teachers at special schools with happiness (P< 0.001). Also multiple regression analysis showed that dimension of community was the most important factor in predicting happiness in teachers at special schools (P< 0.001). Conclusion: It is deducted that promoting the level of resiliency and happiness lead individuals to become more resistant to stressors and factors that cause psychological distress, so that they can overcome these conditions and distress. Therefore, it is necessary to seek the help of faith and religious belief in coping with stresses and psychological distresses caused by work pressure and fatigue caused by student education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا کیخا | sara kikha
islamic azad university of zahedan
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان (Islamic azad university of zahedan)

فرهاد کهرازیی | farhad kahrazei
university sistan and baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.ir/browse.php?a_code=A-10-776-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات