این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۴-۱۱۱
عنوان فارسی
مطالعه دیدگاه مدیران در خصوص میزان رعایت مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مدیریت کیفیت فراگیر، برنامه ای است برای ایجاد اطمینان از ارایه خدماتی با کیفیت هرچه مطلوبتر و با هزینه ای مناسب. در این میان بیمارستان ها به سبب نقش خدماتی خود در تاثیرات برونی اقتصادی حایز اهمیت می باشند. پژوهش حاضر با هدف سنجش وجود زمینه های اجرایی مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود که داده ها طبق متغیرهای موثر بر تحقق مدیریت کیفیت جامع به وسیله ی پرسش نامه ای روا و پایا سنجش شد و با استفاده از آماره های توصیفی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که به ترتیب حیطههای اعتماد محوری(0/88±3/25)، و زیبایی محیط(0/87±3/06) بالاترین امتیاز و سرعت ارایه خدمات(1/04±2/40) پایین ترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در کل زمینه های اجرایی تحقق مدیریت کیفیت جامع در مراکز مورد مطالعه با میانگین و انحراف معیار(0/74±2/88) در حد بالنسبه مطلوب قرار دارد. نتیجه گیری: در بیمارستان های مورد مطالعه، میزان رعایت مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر در وضعیت بالنسبه مطلوب قرار دارد. اگرچه نگرش مدیران برای تحقق این سیستم در بیمارستان ها شرایط نسبتاً مطلوبی دارد، لیکن لازم است با فرهنگ سازی، آموزش های مرتبط با بهبود کیفیت، افزایش تعهد مدیران، جلب مشارکت کارکنان، ترویج نوآوری و خلاقیت و ارزیابی کیفیت خدمات، عملکردها و فرایندها را بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت فراگیر، مدیران بیمارستان
عنوان انگلیسی
Studying TUMS Hospital Managers’ Viewpoints Regarding the Observance of Total Quality Management Components in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Total quality management (TQM) is defined as a system for the assurance of delivering high-quality and cost-effective services. In this regard, due to their service role, hospitals are important in external economic changes. This study was performed to measure the executive backgrounds of total quality management (TQM) in Tehran University of Medical Sciences (TUMS) teaching hospitals in 2012. Materials and Methods: This cross-sectional study was done in TUMS hospitals. The data were collected using a valid and reliable questionnaire, and were analyzed by descriptive and analytical statistics. Results: The findings of this study showed that the dimensions of trustworthiness (3.25±0.88) and the beauty of environment (3.06±0.87) got the highest scores; however, the speed of giving services (2.40±1.04) got the lowest scores. In addition, the executive grounds of TQM implementation were "moderate to low" in the studied hospitals with an average score of 2.88± 0.74. Conclusion: According to the results, total quality management requirements are in a moderate-to-low condition in the studied hospitals. Although managers' attitude towards TQM is rather positive, it is necessary to improve the quality of services, performances and processes through culture building, creating positive attitudes in managers and employees, providing trainings related to quality improvement, increasing the commitment of top managers, attracting staff participation, promoting innovation and creativity, and evaluating the quality of services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Total Quality Management (TQM), Hospital Managers’
نویسندگان مقاله
مصطفی ربیعیان | moustafa rabeian
instructor, health care management department, school of allied medical sciences, tehran university of medical science, tehran, iran
مربی هیئت علمی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ایروان مسعودی اصل | iravan masoudi asl
associate professor, health care management department, islamic parliament research center of the islamic republic of iran, tehran, iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (Islamic parliament research center)
حامد نظری | hamed nazari
master of science in health economics, school of medicine, shahed university, tehran, iran
کارشناس ارشد اقتصاد بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
صمد آذری | samad azari
ph.d student in health economics, health management and economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای تخصصی اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-248&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات