این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۰۰-۴۱۰

عنوان فارسی عوامل موثر‌ بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران دانشگاهی اصفهان بر اساس مدل TAM
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با گسترش و ورود فناوری اطلاعات به کتابخانه‌های دانشگاهی، کارکرد‌ها و خدمات آنها‌ تحت تأثیر قرار گرفته است. با توجه به فلسفه ی وجودی کتابخانه‌های دانشگاهی در پیشبرد برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، برای انجام رسالت خود به صورت مطلوب، باید از نیروی متخصص با مهارت‌های فناورانه بهره‌مند باشد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر‌ بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی دولتی اصفهان براساس مدل پذیرش فناوری تم(TAM) بود. روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه طراحی شده براساس مدل تم بود. جامعه پژوهش 151 نفر از کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان و روش نمونه‌گیری سرشماری بود. روایی توسط متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات تایید و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ(0/89) به دست آمد. نوع آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌ها 20 SPSS بود. یافته‌ها: مدل پذیرش فناوری با کسب ضریب تعیین نهایی 0/282 قابلیت کاربرد در جامعه ی مورد مطالعه را دارد، این بدان معنی است که قابلیت کاربرد مدل(TAM) برای مطالعه ی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی اصفهان تا حدودی مناسب بود. اولویت‌ها برای اثرات متغیرهای مدل پذیرش فناوری بر استفاده ی واقعی از فناوری اطلاعات، به ترتیب، تمایل به استفاده(0/39)، برداشت ذهنی از سهولت استفاده(0/21)، برداشت ذهنی از سودمندی(0/15) و نگرش به استفاده از فناوری اطلاعات(0/12) بود. نتیجه‌گیری: تامین زیر ساخت‌های لازم فناوری اطلاعات و سپس آموزش‌های لازم در راستای استفاده کارآمد از فناوری برای کتابداران لحاظ شود. همچنین در سرفصل‌های این رشته ی تخصصی، به آشنایی با فناوری‌های اطلاعات کتابخانه‌ای توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective Factors on the Acceptance of Information Technology by Academic Librarians of Isfahan Based on TAM
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Functions and services of academic libraries have been affected very much by the entrance and the development of information technology (IT) in university libraries. Since the main mission of academic libraries is advance of educational and research programs of university, the authorities should deploy expertise with technical skills to be able to fulfill their most important job. The aim of this study was to identify factors influencing the adoption of information technology by librarians of governmental academic libraries based on the Technology Acceptance Model (TAM). Materials and Methods: This was a survey research and the tool was a questionnaire based on TAM. The study population consisted of 151 librarians and census method was used. The validity was confirmed by experts in library and information sciences and also IT. Reliability obtained 0.89 using Cronbach's alpha. Statistical method was descriptive, inferential and data analysis was done via software SPSS20. Results: Determination coefficient 0.282 shows that TAM is applicable in research population. This means that the applicability of the TAM was relatively appropriate for study about librarians of university libraries. Priorities effects of TAMs variables on the actual use of IT shows the most effective variable are intent to use (0.39), perceived ease of use (0.21), perceived usefulness (0.15) and attitude to use of IT (0.12). Conclusion: Provision of required IT infrastructure and training for effective use should be considered for librarians.  In addition to that, courses of introduction to library information technology should be included in the library and information science curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا جلالی | zahra jalali
master of sciences student in medical library and information sciences, student research committee, school of management and medical information sciences, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

حسن اشرفی ریزی | hasan ashrafi rizi
associate professor, medical library and information sciences department, health information technology research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

محمدرضا سلیمانی | mohammad reza soleymani
assistant professor, medical library and information sciences department, health information technology research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مینا افشار | mina afshar
instructor, medical library and information sciences department, health information technology research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
مربی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-260&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات