این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
ژئوفیزیک ایران
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۲۱
عنوان فارسی
ساختار هندسی جت آفریقا-آسیا در وردسپهر زبرین و پاسخ آن به گرمایش زمین در مدلهای CMIP۵
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، چگونگی شبیهسازی جت جنبحارهای آفریقا-آسیا در وردسپهر زبرین در مقایسه با دادههای بازتحلیل و همچنین شبیهسازی پاسخ این جت به تغییر اقلیم در خروجی مدلهای مرحله پنجم از «پروژه مقایسه متقابل مدلهای جفت شده» موسوم به CMIP5 ارزیابی و تحلیل میشود. دادههای بازتحلیل مورد استفاده در این کار برای بررسی خطای مدلها، ERA-Interim میباشد. این مطالعه بر مبنای شاخصهای هندسی جت شامل عرض جغرافیایی یا بهاختصار عرض جت، پهنا و تندی جت است، و منطقه جت به دو قطاع مجزای آسیا و آفریقا تقسیم میشود. مهمترین ویژگیهای چرخه فصلی جت در دوره گذشته که در میانگین چند مدلی CMIP5 شبیهسازی میشود، عبارت از شیب تغییرات مثبت (منفی) از فصل سرد (گرم) به گرم (سرد) در شاخص عرض جت و برعکس این چرخه در دو شاخص تندی و پهنای جت برای هر دو قطاع است. بر اساس نتایج بررسی، عرض جت در همه فصلها و تندی جت در همه فصلها بهجز بهار در قطاع آسیا بیشتر از آفریقا است. این ویژگیها بهخوبی با دادههای بازتحلیل همخوانی دارد و برای بیشتر فصلها و شاخصها، میانگین چند مدلی خطا استوار نمیباشد. خطاهای استوار برای عرض جت در میانگین چند مدلی، به تابستان و زمستان قطاع آفریقا (بهترتیب 86/1- و 90/0- درجه)، برای پهنای جت به تابستان قطاع آسیا (91/0 درجه) و برای تندی جت به زمستان و پاییز قطاع آفریقا (بهترتیب 92/2- و m/s 82/1) و تابستان آسیا (m/s 99/2-) مربوط میشود. پاسخ جت به گرمایش زمین، در همه شاخصها و در بیشتر فصلهای دو قطاع، در سناریوی RCP4.5 ضعیفتر از RCP8.5 است. در سناریوهای RCP4.5 و RCP8.5 میانگین جهانی واداشت تابشی کل ناشی از گسیل انسانی گازهای گلخانهای تا سال 2100 (پایان قرن بیستویکم) بهترتیب 5/4 و W/m2 5/8 فرض میشود. تغییرات برخی از شاخصها در بعضی از فصلها از دوره گذشته به آینده در میانگین همادی چند مدلی استوار است. تغییرات استوار مربوط به سناریوی RCP8.5 برای میانگین چند مدلی بدینصورت است که در فصل بهار، در هر دو قطاع آفریقا و آسیا، پهنای جت بهترتیب حدود 5/0 و 2/0 درجه و تندی جت در قطاع آسیا حدود m/s 1/1 افزایش مییابد. در تابستان، در قطاع آفریقا، تندی جت کاهش مییابد (حدود m/s 7/0) ولی در قطاع آسیا، جت علاوه بر تقویت (m/s 4/0)، حدود 8/0 درجه به سمت استوا جابهجا میشود. در فصل پاییز، در قطاع آفریقا، تندی جت کاهش (m/s 39/1-) یافته و عرض جت حدود 3/0 درجه به سمت قطب جابهجا میشود. دیگر نکته قابلتوجه آن است که برای فصل زمستان و هر دو قطاع، میانگین چند مدلی تغییر استواری را در هیچیک از شاخصهای جت، بهجز افزایش جزئی و نسبتاً استوار در پهنا برای قطاع آفریقا (حدود 2/0 درجه) نشان نمیدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The geometrical structure of the upper-tropospheric African–Asian jet and its response to global warming in the CMIP5 Models
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, a set of models from the phase 5 of the Coupled Model Intercomparison Project (CMIP5) is used to examine the simulation of the upper-tropospheric subtropical African–Asian jet and its response to global warming. The ERA-Interim re-analysis dataset is used here to assess the model biases in representing the seasonal-mean jet features in the historical period (1980–2005). This study analyzes the geometrical parameters of the jet including "latitude", "speed" and "width" in each season and for two separate sectors of the jet region: "North Africa" and "Southwest Asia", which is briefly named "African" and "Asian" hereafter. The main features of the observed seasonal cycle of the jet in the re-analysis data is well captured in ensemble multimodel mean historical simulations: jet latitude increase (decrease) from cold (warm) to warm (cold) season and vice versa are correctly simulated for jet speed and width. In addition, in all seasons, the jet latitude and speed is greater in Asian sector than the African except for springtime jet speed. Despite the large inter-model spread in the historical jet simulations, the models do not show large systematic biases in most cases (seasons). However, systematic biases in each of the geometrical jet indices are found in some seasons: most models exhibit equatorward jet biases in summertime and wintertime of the African sector (about 1.8° and 0.9° of latitude respectively, in multimodel mean), positive biases in jet width in summertime Asia (0.9° in multimodel mean), negative biases in jet speed in summertime Asia and wintertime of the African sector (approximately 2.9 m/s) and positive jet speed biases in autumntime of the African sector (1.8 m/s). There is large spread across the models in the historical jet simulations and finding the sources of this spread and the model biases is a significant challenge that should be addressed in future works. In almost all seasons and for all of the geometrical jet indices, the multimodel mean jet response to climate change is stronger in RCP8.5 than RCP4.5 integrations. Robustness and the quantitative value of the multimodel mean jet response in each of the jet indices vary among different seasons and sectors. In winter months, we found no robust response in any of the geometrical jet indices in African or Asian sector except for a slight and relatively robust increase in jet width (0.2° of latitude in RCP8.5) in African sector. However, in other seasons, we found robust multimodel mean changes in jet indices between the historical period and the end of twenty first century (2076–2099) in the RCP8.5 scenario: In spring, models predict a robust increase in jet width of about 0.5° and 0.2° of latitude in African and Asian sectors, respectively, and also a robust increase in jet speed of 1.1 m/s for Asian sector. In summer, in the African sector, the jet speed is found to be decreased (0.7 m/s), whereas in the Asian sector, jet speed will increase (0.4 m/s), and it will move equatorward by 0.8° of latitude.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شاهین عالمزاده |
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
فرهنگ احمدی گیوی | f a givi
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علیرضا محب الحجه | mohebol hojeh
عضو هیئت علمی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
دانیل یازجی | یازجی
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijgeophysics.ir/article_47668_03a485f8445608ab40e929b608dd07b2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1514/article-1514-555490.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات