مدیریت بازاریابی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۸۱-۹۷

عنوان فارسی تعیین نوع تصمیم‌گیری غالب برای خرید در انواع سبک‌های روان نگاشتی والس (برخوردار از منابع کم )
چکیده فارسی مقاله در بازار که به عنوان محل تلاقی تولید ‌کننده و مصرف کننده قلمداد می‌شود،‌ عوامل گوناگونی می‌‌تواند بر رفتار خرید مصرف­کننده و چگونگی تصمیم‌گیری وی برای خرید تاثیر بگذارد. در هر جامعه با توجه به شرایط خاص آن، محیط‌های گوناگونی وجود دارند که رفتار مردم را شکل می‌دهند و در حقیقت تعیین‌کننده رفتارها و عملکردهای آنان می‌باشند. رفتار مصرفی مصرف کننده تحت تاثیر عواملی نظیر: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی،‌ عوامل شخصی و عوامل روان‌شناختی قرار می‌گیرد. این پژوهش با بررسی سبک‌های روان‌­نگاشتی مصرف‌کنندگان ایرانی که از مجموعه‌ای از عوامل موثر درونی و بیرونی تشکیل می‌شود نقش سبک‌های روان‌نگاشتی والس را در تعیین نوع تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان ایرانی برای خرید مورد بررسی قرار می‌دهد. در این پژوهش با استفاده از روش آماری آزمون کای دو و ضریب گاما، نوع تصمیم‌گیری غالب مصرف ‌کنندگان در سبک‌های زندگی والس برخوردار از منابع پایین شامل سازندگان، تلاشگران، معتقدان و تلاش‌کنندگان برای بقا با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته است و در نتیجه مشخص شد نوع غالب تصمیم‌گیری مصرف‌ کنندگان در سبک زندگی تلاشگران، تصمیم‌گیری گسترده و در سبک زندگی معتقدان، تصمیم‌گیری محدود می‌باشد ولی بین انواع تصمیم‌گیری در دو سبک زندگی سازندگان و تلاش‌ کنندگان برای بقا تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد و لذا این دو سبک از تمام چهار روش تصمیم‌گیری خرید به یک اندازه استفاده می‌نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining the Kinds of Dominant Decision Making on Purchasing in Different Kinds of VALS Life Style (Low Resource)
چکیده انگلیسی مقاله In the market intersection of consumer and producer a number of different factors affect the buying behavior of consumers as well as their decision making on buying the required products. In any given multidimensional society, there exist a variety of environments which construct people's behavior; and determine their actions. Consumer behavior is affected by factors such as: Cultural factors (culture, sub cultures, social orders), Social factors (reference groups, families, impact of  social class over consumers'  behavior), Personal factors ( age, life stages, jobs, economic conditions, life style, personality and personal image), Psychological factor (motivation, perception, learning and attitude).                                               This research aimed at accessing the role of VAL's psychographic life styles in determining the purchase decision-making of Iranian consumers by surveying Iranian consumer's VALS psychographic life styles which consists of a set of effective inside and outside factors. In the present  study  the statistical methods- including x2 and Gamma coefficient- have been used to asses  the kind of dominant decision making in VALS life style, which  consists of Makers, Strivers, Believers and Survivors. The finding of the study indicated extended consumers dominant kinds of decision making for Strivers life style and limited decision making for Believers life style. Moreover, there was not a meaningful difference between kinds of life style for Makers and Survivors as they use  four kinds of decision making at  the same time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی اکبر افجه | seyed ali akbar


کبری بخشی زاده برج | bakhshizadeh borj



نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_1672_1a5733429d1e94e0915da4aa532dbc2b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-551279.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات