|
مدیریت بازاریابی، جلد ۷، شماره ۱۶، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته جهت اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهرستان یزد) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدفپژوهش: در نظام بانکداری مشتریان، محور اصلی میباشند و در واقع همه کارها برای طلب رضایت، توجه و جذب آنها انجام میگیرد. از طرف دیگر، علی رغم رشد مداوم استفاده کنندگان شبکه جهانی، استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری بر پایه وب در سازمانها با شکست مواجه شده است. لذا، ارائه یک مدل پذیرش تکنولوژی ویژه برای تشریح و تجزیه و تحلیل رفتاری کاربرد سیستمهای اطلاعاتی، ضروری میباشد. از این رو در این مقاله یک مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته، در جهت بهبود مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. این چارچوب به منظور توضیح و درک بهتر رفتار استفاده از e-CRM، جنبههایی از مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) را با جنبههای از تئوری انتشار نوآوری (IDT) ادغام میکند. روشپژوهش: روش این مطالعه از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد و به مدت 6 ماه در سال 89 انجام یافته است. جامعه آماری را کلیه شعب بانک تجارت شهرستان یزد تشکیل میدهد. حجم نمونه 242 نفر میباشد. علاوه بر این، از نرم افزار LISREL برای آزمون فرضیهها و بررسی روابط میان مولفههای چارچوب تحقیق استفاده شده است. نتایجپژوهش: یافتههای این تحقیق نشان داد که اثر پیچیدگی، مشاهده پذیری و سازگاری بر نگرش معنی دار نیست. ولی، مزیت نسبی، ویژگیهای فردی، سازمانی و محیطی بر نگرش کاربران تاثیرگذار میباشند. لذا، این عوامل تعیین کنندههای مهمی بر نگرش کاربر نسبت به استفاده از آن است که در نهایت منجر به استفاده واقعی آن میگردد. کاربردهایمدیرتیپژوهش: سازمانها باید، اثر بالقوه این عوامل قبل از پیاده سازی e-CRM را با دقت بررسی نمایند. نوآوریپژوهش: در این تحقیق، چارچوبی که حاصل از ادغام دو مدل پذیرش تکنولوژی و انتشار نوآوری میباشد مورد بررسی قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Technology Acceptance Improvement Model for Effective Electronic Customer Relationship Management (Case study: Departments of Tejarat Bank in Yazd) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: In the banking system, Customers are the main axis and in fact everything is done to attract their attention. In a competitive environment, banks are succeeding those more loyal customers. On the other hand, despite the steady growth in the number of worldwide installations, web-based CRM software (e-CRM) installations are failures. So, the technology acceptance model is particularly useful for explaining and analyzing IS-usage behavior. Hence in this paper a technology acceptance model, for exploring e-CRM adoption introducing and analyzing. Methodology: The method of nature study - descriptive survey of the target is applied. It was done in 1389. All branches of Yazd Tejarat for population are selected. The sample size is 242. Moreover LISREL software to evaluate and analyze the model fitting is used. Findings: Results show that the effect of complexity, observatory and consistency on attitude is not significant. But, comparative advantage, individual, organizational and environmental factors have a significant effect on attitude. So, these factors are critical for user attitude toward using e-CRM. Originality/Value: Organizations should first carefully consider the potential impact of these factors before implementing the IS innovation in organizations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
E-CRM, Tejarat bank, Technology Acceptance Model (TAM), IDT |
|
نویسندگان مقاله |
سید محمود زنجیرچی | seyed mahmoud
امیررضا کنجکاو منفرد | konjkave monfared
سید حسن حاتمی نسب | seyed hassan
ابوالفضل نوری |
هادی ستارزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jomm.srbiau.ac.ir/article_1029_200c82b8c6b24bb28ac00e5825250b9a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-551246.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|