|
مدیریت بازاریابی، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۳۷-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر کشور خاستگاه تولید بر رفتار مصرف کننده: ارزیابی نقش تعدیل گرانه میزان درگیری محصول و میزان آشنایی با محصول بر تاثیر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصول و نیات رفتاری مشتریان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهشگران نشان دادهاند که تصویر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصولات توسط مصرف کنندگان تاثیرگذار است (از محصولات کلی گرفته تا گروههای خاص و نامهای تجاری خاصی از محصولات). از زمان انتشار مقاله اولیه اسکولر در سال 1965، موضوع بررسی تاثیر کشور خاستگاه محصول بر نگرش مصرف کنندگان بسیار مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. طی چهار دهه گذشته با ظهور چالشهای جدید، توجه محققان به سمت این چالشها جلب شده است. در این رابطه چالش اصلی کشف متغییرهای بالقوهای است که تاثیر کشور خاستگاه تولید را تعدیل مینمایند.ما در این پژوهش به بررسی تاثیر کشور خاستگاه تولید بر نیات رفتاری مشتریان و ارزیابی محصول میپردازیم. تاکید این پژوهش بر تعیین چگونگی تعدیل اهمیت تصویر کشور خاستگاه محصول در ذهن مصرف کنندگان، توسط متغییرهای آشنایی با محصول و درگیری محصول، هنگام خرید و یا مصرف محصولات میباشد. پژوهش حاضر بر اساس روشهای توصیفی و همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مصرف کنندگان لوازم خانگی در شهر قزوین میباشد. دادهها به وسیله پرسشنامه از نمونهای با اندازه 384 نفر گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشانگر این است که تصویر کشور خاستگاه تولید بر ارزیابی محصول و نیات رفتاری مشتریان تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهند که اهمیت کشور خاستگاه تولید در ارزیابی محصول برای مصرف کنندگان، هنگام ارزیابی محصولاتی که با آنها آشنایی بیشتری دارند و بیشتر درگیر آنها هستند، بسیار بیشتر است. انتظار میرود نتایج این پژوهش مدیران شرکتهای داخلی و خارجی را نسبت به عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی محصول آگاه نماید و آنها را در اتخاذ تصمیماتشان یاری کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Impact of Country of Origin on Customer Behavior: Investigation of the Moderating Roles of Product Involvement and Product Familiarity on Product Evaluation and Customer Behavioral Intentions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Researchers have demonstrated that COO image influences the consumer's evaluation of products in general, specific classes of products, and specific brands. Since Schooler's (1965) seminal article the effect of country-of-origin biases on consumer attitudes has been an issue of continuing interest. Over the past four decades the attention of researchers has continuously shifted as new challenges presented themselves. A key challenge is the investigation of potential variables that moderate the influence of COO. IN this article we study the effect of COO on consumer behavioral intentions and product evaluation. The emphasis of this study is to clarify how product familiarity and product involvement can moderate the importance that consumers place on COO image when they evaluate products for purchase or consumption. This research is a descriptive and correlation study based on a survey with applied objective. The statistic population is home appliances consumers in Qazvin. Data were gathered via a questionnaire from the sample size of 384. The study findings show that COO image has direct effect on product evaluation and consumer behavioral intentions. Moreover, study findings show that consumers consider COO image to be more important for their product evaluations when they evaluate products from more familiar product categories and are more involved with the products that they are evaluating. We hope these findings help internal and external companies' managers to be aware of the factors that effect on product evaluation and help them to make better decisions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه نجفی |
بهرام خیری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jomm.srbiau.ac.ir/article_1024_399e80a202c0cffbc5a8c8b3e8ff63d5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-551241.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|