|
مدیریت بازاریابی، جلد ۷، شماره ۱۷، صفحات ۱۷-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر ارزش های لذت جویانه بر رفتار خرید مصرف کنندگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه به منظور موفقیت در بازارها فهمیدن ارزشهای مصرفی مشتریان و تاثیر آنها بر رفتار مصرف کنندگان از موضوعات حیاتی میباشد. با توجه به تغییر ارزشهای مصرفی در بازارهای امروزی و وجود بخشهای مختلف مشتریان بر مبنای ارزشهای مصرفی متفاوت، بازاریابان باید نسبت به نیازهای مصرفی متفاوت و رفتار انتخاب محصولات در بخشهای مختلف، حساس و متوجه باشند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارزشهای لذت جویانه بر گرایش فایده باور، نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرکهای ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی و همچنین نقش تعدیل کننده درآمد شخصی بر ارتباط بین ارزشهای لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری، میپردازد. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، در میان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم توزیع و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، فرضیهها مورد آزمون قرار گرفتند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی محسوب میشود. بر اساس یافتههای تحقیق، با افزایش ارزشهای لذت جویانه، گرایش مصرف کنندگان به سمت ارزشهای فایده باور کاهش مییابد. همچنین ارزشهای لذت جویانه تاثیر مثبتی بر افزایش نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرکهای ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی دارد. از طرف دیگر، درآمد شخصی به عنوان متغیر تعدیل کننده بر ارتباط بین ارزشهای لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، تاثیر مثبت میگذارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Influence of Hedonic Values on Consumer Behaviors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays in order to success, know about consumption values of customers and the effect of that on consumer behavior is one of the important and crucial issues. Attention to change of the modern markets consumer values and customers different sections based on different consumer values, merchants should be aware and sensitive about different consuming needs and the selection of products in different section. Current experiment is studying about effect of hedonic values on utilitarian orientation, novelty seeking, brand consciousness, responsiveness to promotion stimuli, and preference for foreign brand and moderating role of personal income on relationship between hedonic values and brand consciousness. In order to collect the required information, using questionnaire, chosen 400 persons between the science and research branch of Islamic Azad University's collegian at Stratified random sampling proportional to size and the hypothesizes were examined by finding a model of structural equations. The aim of this research is applied and the style of that is survey. According to the result of investigation, by increasing hedonic values, the consumer's orientation to utilitarian values decrease. Therefore, hedonic values has positive impact for increasing the novelty seeking, brand consciousness, responsiveness to promotion stimuli and preference for foreign brand. In the other side, personal income as a regulators variant impact positively on the relation between hedonic values and brand consciousness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کامبیز حیدرزاده |
الهام حسنی پارسا | hasani parsa
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jomm.srbiau.ac.ir/article_1023_be5139d5f0d74b885a0f55c7563aa45e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-551240.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|