این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۰۵-۲۱۰

عنوان فارسی رابطه باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای ۴۰%
چکیده فارسی مقاله اهداف: دانش‌آموزانی که فرزند جانباز هستند با مسایلی روبه‌رو می‌شوند که آنها را از دانش‌آموزان عادی متمایز می‌کند. به‌کارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40% بود. ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 94-1393 در بین دانش‌آموزان سال سوم دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد که دارای والدین جانباز بالای 40% بودند انجام شد. تعداد 230 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسش‌نامه یادگیری خودتنظیمی، مقیاس ارزیابی باورهای هوشی و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین باورهای هوشی و خرده‌مولفه‌های آن با یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان و همچنین بین انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی همبستگی مثبت و معنی‌دار مشاهده شد (0.05p<). باورهای هوشی، 24% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کرد. اضافه‌شدن عامل ذاتی، عامل افزایشی، عامل تربیت‌پذیری، عامل بافتی و انگیزش پیشرفت به ترتیب باعث افزوده‌شدن 2%، 2%، 1%،2% و 10% به واریانس قبلی شد. 6 مدل روی هم 41% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کردند (0.01p<). نتیجه‌گیری: باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت، یادگیری خودتنظیمی را در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40% پیش‌بینی می‌کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Self-regulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than 40%
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Students with veteran parents are encountered with issues that are differed from those for normal students. The use of self-regulated learning strategies affects students' performance. The present study was aimed to investigate the relationship between intelligence beliefs and achievement motivation with self-regulated learning of students with veteran parents injured more than 40%. Instruments & Methods: In this descriptive-correlational study, 230 students with veteran parents injured more than 40% were selected from secondary high-schools of Bojnord city in academic year of 2014-15. A multistage-cluster sampling method was employed to select the students. This research was done utilizing three instruments including: self-regulated learning questionnaire, intelligence beliefs scale and Herman's achievement motivation scale. The data were analyzed by SPSS 23 software using Pearson correlation coefficient, multivariate and stepwise regression analyses. Finding: There were significant positive correlations between intelligence beliefs and achievement motivation with self-regulated learning (p< 0.05). Based on the results, 24% of variance in self-regulated learning was explained by intelligence beliefs. The other sub-variables including intrinsic, incremental, educational, contextual factors and achievement motivation added 2%, 2%, 1%, 2% and 10% to the variance, respectively. Collectively, these six models explained 41% of the variance of self-regulated learning (p< 0.01). Conclusion: Intelligence beliefs and achievement motivation predict self-regulation learning in students with veteran parents injured more than 40%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوطالب سعادتی شامیر | a seadatee shamir
educational amp; personality psychology department, humanity amp; social sciences faculty, science amp; research branch, islamic azad university, tehran, iran
گروه روان شناسی تربیتی و شخصیت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

رقیه صانعی حمزانلویی | r sanee i hamzanlouyi
educational psychology department, psychology amp; educational sciences faculty, bojnord branch, islamic azad university, bojnord, iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد (Islamic azad university of bojnourd)


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت ایثارگران
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات