این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل هیجانی جانبازان شیمیایی
چکیده فارسی مقاله اهداف: با توجه به ضرورت توجه به زندگی جانبازان و اهمیت سلامت روان آنان، رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند در ایجاد انعطاف پذیری روانی به جانبازان کمک کننده باشد که از این امر می­توان در جهت ارتقا وضعیت هیجانی جانبازان استفاده کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل هیجانی جانبازان بود. روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه تحقیق حاضر شامل تمامی جانبازان شیمیایی مرد با نقص عضو شهر اراک بود. در مجموع50 جانباز شیمیایی مرد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی(هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمون 10 جلسه ی 45 دقیقه ای با روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. گروه ها پرسشنامه­ی کنترل هیجانی را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس(MANCOVA) و به کمک نرم افزار 23- Spss تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگین های کنترل هیجانی گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث افزایش کنترل هیجانی جانبازان شیمیایی(گروه آزمایش) شد(01/0≥P).  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش و تعهد، کنترل هیجان، جانبازان شیمیایی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance Education Training and Commitment Therapy on Emotional Control of Chemical Veterans
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Considering the necessity of paying attention to veterans' lives and their mental health, a treatment-based approach to admission and commitment can help to provide psychological flexibility to veterans, which can be used to improve the emotional state of devotees. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of treatment-based therapy based on admission and commitment on emotional control of veterans. Methods: This research was a semi-experimental design with pre-test and post-test design with control group. The research population included all chemical veterans of Arak maladaptation. A total of 50 male veterans were selected using available sampling method and randomly divided into two equal groups (each group was 25). The experimental group received 10 sessions of 45 minutes with an admission-based treatment and a visual training commitment, while the control group did not receive any training. The groups completed the questionnaire of emotional control as pre-test and post-test. Data were analyzed using covariance analysis (MANCOVA) and SPSS-23 software. Results: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test stage. In other words, treatment education based on acceptance and commitment significantly increased the emotional control of chemical warfare veterans (experimental group) (P < 0.01). Conclusion: According to research findings, acceptance and commitment therapy can help to improve the emotional skills of veterans and improve their mental health and life
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم حسینی | maryam hosseini
university of islamic azad of arak
دانشگاه آزاد واحد اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

داریوش عظیمی | dariush azimi
university of allameh tabatabai
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مسلم عباسی | moslem abbasi
salman farsi university of kazerun
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)

نادر اعیادی | nader ayadi
university of kharazmi,tehran, iran
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1459-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات