|
مدیریت اطلاعات سلامت، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۹۶-۱۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارتهای سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی و مشهد و فردوسی مشهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارتهای سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از اینرو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد پرداخت. روش بررسی : این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. 80 نفر به عنوان نمونه نهایی از همه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای مذکور که با مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشتههای کتابداری یا غیر کتابداری مشغول به کار بودند (102 نفر)، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود که از نظر روایی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 86/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t، Independent t، ANOVA و Duncan) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها : وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران جامعه مورد بررسی، پایینتر از حد مطلوب بود؛ به گونهای که هیچ یک از سطوح مقدماتی، پایه و پیشرفته سواد اطلاعاتی کتابداران در حد مطلوبی قرار نداشت. میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران رشتههای تحصیلی کتابداری و کتابداری پزشکی به طور معنیداری بالاتر از میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران سایر رشتهها بود. همچنین، میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد از میانگین نمرات کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، بالاتر بود. تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران بر حسب سابقه خدمت مشاهده نشد. نتیجهگیری : نتایج پژوهش حاضر وضعیت نامطلوب مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن را در میان کتابداران مشخص نمود و عوامل مؤثر بر تقویت سواد اطلاعاتی را پیش روی برنامهریزان و مدیران کتابخانههای این دو دانشگاه قرار داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Information Literacy Skills and Related Factors among Librarians of Mashhad University of Medical Sciences and Ferdowsi University of Mashhad, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Librarians in academic libraries should have suitable information literacy skills in order to access the information they need and meet the needs of their clients. Hence, the present study aimed to evaluate and determine the status of the three levels of information literacy skills and their related factors among librarians of Mashhad University of Medical Sciences and Ferdowsi University of Mashhad, Iran. Methods: This applied research was conducted through survey method. The study population consisted of all librarians with a bachelor’s degree or master's degree in librarianship or non-librarianship fields working in the abovementioned university libraries (n = 120). Through non-proportional stratified random sampling method, 80 individuals were selected as the final sample. The assessment tool was a researcher-made questionnaire the validity and reliability (Cronbach's alpha = 0.86) of which were confirmed. Data were analyzed through descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test, independent t-test, ANOVA, and Duncan's post hoc test) in SPSS software. Results: The librarians’ information literacy status was less than desirable; neither of the elementary, basic, and advanced levels of information literacy had desirable scores among the librarians. The mean scores of information literacy of librarians with degrees in librarianship and medical librarianship were significantly higher than that of librarians with other degrees. Moreover, the mean information literacy score of librarians with a master’s degree was higher than that of librarians with a bachelor’s degree. There was no significant difference between the mean information literacy scores of librarians based on their work experience. Conclusion: The results of this study showed the undesirable status of information literacy and its three levels among librarians. Moreover, it indicated the effective factors for improving information literacy among librarians for the planners and administrators of the libraries of these two universities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نسرین نصیری پور | nasrin nasiri pour کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
محسن نوکاریزی | mohsen nowkarizi دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
معصومه تجعفری | masoumeh tajafari استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/2552 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|