مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۲۰، شماره ۹، صفحات ۱۶-۲۳

عنوان فارسی آموزش به منظور افزایش رضایت جنسی زنان یائسه: آموزش فردی یا گروهی؟
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژه‌ای دارد و برنامه آموزشی مناسب به منظور بهبود رضایت جنسی ایشان ضروری است، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش فردی و گروهی بر رضایت جنسی زنان یائسه انجام شد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 94-1393 بر روی 60 زن یائسه در شهرستان اندیمشک انجام شد. افراد در دو گروه 30 نفره آموزش فردی و گروهی قرار گرفتند. برنامه آموزشی فردی به‌صورت 4 جلسه آموزش 60 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک بار) به‌صورت فردی و برنامه آموزش گروهی در قالب 4 جلسه آموزش یک ساعته (هفته‌ای یک بار) در گروه‌های 10 نفره به مدت یک ماه اجرا شد. هر دو گروه، 1 و 4 هفته بعد از اتمام آموزش، پرسشنامه رضایت جنسی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار آماری  SPSS (نسخه 21) و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، آزمون طرح­های تکراری، فریدمن و آزمون کای دو انجام شد. میزان p‌ کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره رضایت جنسی، 4 هفته پس از آموزش در دو گروه زنان با آموزش گروهی و فردی تفاوت آماری معنی‌داری پیدا کرده بود (05/0p<). میانگین نمره رضایت جنسی در زنان دریافت‌کننده آموزش گروهی از گروه آموزش فردی بیشتر بود. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که افزایش رضایت جنسی در آموزش گروهی نسبت به آموزش فردی بارزتر بود، توصیه می­شود جهت ارتقاء کیفیت زندگی جنسی زنان در دوره یائسگی، از روش آموزش‌های گروهی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش جنسی، رضایت جنسی، یائسگی،

عنوان انگلیسی Education for Sexual Satisfaction Promotion in Postmenopausal Women: Individual or Group Education?
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Society health is dependent on providing women's health, economic and cultural needs. Menopause is a women's period of life which has a particular importance in reproductive health and appropriate educational program is needed to improve their sexual satisfaction. Therefore this study was performed with aim compare the effect of individual and group education on sexual satisfaction in postmenopausal women. Methods: This randomized clinical trial was performed on 60 postmenopausal women in Andimeshk from 2014-2014. The subjects were placed in 2 groups with 30 members as individual and group education. Individual education program was implemented in 4 educational sessions for 60 minutes (once a week) as individually and group education program in 4 educational sessions for an hour (once a week) in 10 members groups for a month. Sexual satisfaction questionnaire was completed by both groups, one and four weeks after the end of the educations. Data were analyzed by SPSS software (version 21), using independent t-Test, Mann-Whitney Test, Repeated measures analysis, Friedman Test and Chi-square test. P< 0.05 was considered significant. Results: 4 weeks after intervention, the mean score of sexual satisfaction was significantly different in the women of group and individual education (p< 0.05). The mean scores of sexual satisfaction in the women received group education was higher than individual education. Conclusion: With regard to the increase of sexual satisfaction in group education compared to individual education, it is recommended that group education method be used for improving the women's quality of sexual life in menopausal period.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Menopause, Sexual education, Sexual satisfaction

نویسندگان مقاله پروین عابدی | parvin abedi
phd in community nutrition, menopause research center, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
دکتری تغذیه جامعه، مرکز تحقیقات یائسگی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

معصومه جعفرزاده | masoumeh jafarzadeh
m.sc. student of midwifery, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
دانشجوی کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

زهرا عباسپور | zahra abbaspoor
phd in reproductive health, reproductive health promotion research center, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
دکتری بهداشت باروری، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

پری بسطامی | pari bastami
m.sc. of midwifery, school of nursing and midwifery, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

محمد حسین حقیقی زاده | mohammad hosein haghighizadeh
m.sc. of biostatistics, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
کارشناس ارشد آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مریم حسنی | maryam hassani
phd student of reproductive health, student research committee, school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran.
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_9951.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات