|
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۷۵-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ساختار روایت در سه روایت از پیر چنگی با تأکید بر دیدگاه ژرار ژنت |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش مؤلفههای روایی (زمان دستوری، وجه، صدا) را از دیدگاه ژرار ژنت، در سه روایت از داستان پیر چنگی بررسی میکند. حکایت پیر چنگی، نخستینبار در اسرارالتوحید روایت میشود؛ پس از آن عطار نیشابوری و مولانا آن را با اندک تغییری بازگو میکنند. در این گفتار وجوه تمایز این سه روایت بیان میشود. حکایت پیر چنگی با نام مولانا مشهور شده است. شیوۀ روایتگری و نوع روایت این داستان، در اسرارالتوحید متفاوت است. منوّر از سازوکارهای روایت در سطحی بالاتر از دو روایت دیگر بهره میبرد. تفاوتهای روایی حکایت اسرارالتوحید با دو حکایت دیگر عبارت است از: ترتیب روایت در این حکایت بهشکل خطی نیست. نویسنده با رجوع به گذشته، داستان را روایت میکند؛ اما دو روایت دیگر کاملاً بهشکل لحظهای و خطی روایت میشود. فاصله، محصول حضور راوی در روایت است. فاصله در این روایت نسبتاً زیاد است؛ اما در دو روایت دیگر کمترین فاصله مشاهده میشود. دیدگاه در این روایت کانون درونی (Internally-Focalized) و از نوع «کانون درونی ـ بازنمود همگن» است؛ اما دو حکایت دیگر کانون ندارد و از نوع «بازنمود ـ ناهمگن» است. راوی حکایت اسرارالتوحید داخل روایت خود است. راوی از شخصیتهای فرعی به شمار میآید؛ یعنی همگن (Homodiegetic) است؛ اما راوی حکایت مولانا و عطار هر دو خارج از روایت خود هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Structure of Narration in Three narratives of “Pir Changi” by Emphasizing the Ideas of "Gerard Genette” |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article deals with Gerard Genette's ideas about narrative components: "command time", "mood", and "voice" in three narratives of "Pir Changi" story. The story of Pir changi was narrated for the first time in "Asrar Altohid" and after that "Attar Neishabouri" and "Mulana" also narrated the story with some changes. This study tries to investigate the differences between these three narrations. Even though this story is now well known with Mulana's name, but the style of narrations and its type in "Asrar Altohid" is different. He used the mechanisms of narration in another level that can be considered higher than the other two. The differences between Asrar Altohid and the other two narrations are: 1- The narration is not linear. The author, with some flashbacks, narrates his story, exactly unlike the other two which have linear narrations. 2- "Distance" is the result of the presence of the narrator in the narration. In this narration, the distance is very obvious. We have less distance in the other two stories. 3- "Perspective" in this narration in internally-focalized. But the other two stories are non-focalized. 4- The narrator in this narration has a part in the story. He is one of the minor characters means homodiegetic. But the narrator of "Attar" and "Mulana" are both out of their narrations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رقیه وهابی دریاکناری | vahabi daryakenari البرز. کرج. گوهردشت. دهقان ویلا دوم. خیابان پنجم. پلاک 28. واحد 4.
محبوبه مباشری | ش
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpll.ui.ac.ir/article_22196_42866d08921eeac6ca7bea5e8914493d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-528999.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|