این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین ابعاد و گویه های کیفیت خدمات سرپایی در بیمارستان‌های اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:  سنجش کیفیت خدمات، یکی از الزامات اساسی توسعه خدمات سرپایی بیمارستانی می­باشد. با توجه به اینکه ابزار مناسب و معتبری برای سنجش کیفیت خدمات سرپایی بیمارستانی وجود ندارد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ابعاد و گویه های کیفیت خدمات سرپایی بیمارستانی در ایران انجام شد. روش بررسی: به منظور تعیین ابعاد و گویه های کیفیت خدمات سرپایی بیمارستانی، یک مطالعه مقطعی در سال 1394 بر روی 550 نفر از بیماران سرپایی مراجعه­ کننده به بیمارستان­های آموزشی شهر اهواز انجام شد. جهت تعیین اعتبار محتوایی ابزار، از تکنیک دلفی (3 راند) با مشارکت 8 نفر از متخصصان حوزه کیفیت استفاده شد. روایی ساختاری ابزار از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تحلیل داده­ها با نرم­ افزارهای Excel2007، Spss16 و Lisrel8.80 انجام شد. یافته ­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بر اساس شاخص 94/0 = CVI، روایی محتوایی گویه های اولیه ابزار تایید شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد ساختار ابزار شامل 11 بعد (انتخاب ارائه کننده خدمت، ارتباط و تعامل، داشتن اختیار، استمرار خدمات، کیفیت تسهیلات و امکانات اولیه، احترام، توجه فوری و به مو قع، ایمنی، پیشگیری، دسترسی و اعتماد) و 36 گویه بود. مدل به دست آمده براساس برازش نیکویی، دارای قابلیت پایایی در سنجش کیفیت خدمات بود (007/0=RMSEA). نتیجه­ گیری: براساس نتایج این مطالعه، ابزار سروکوال سرپایی بیمارستانی با 11 بعد و 36 گویه، یک ابزار روا و پایا جهت سنجش کیفیت خدمات سرپایی بیمارستانی در ایران است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بعد، بیمارستان، سروکوال، خدمات سرپایی، گویه

عنوان انگلیسی Determination of Dimensions and Items of Outpatient Service Quality for Ahvaz hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Assessing service quality is one of the basic requirements to develop outpatient service. There is no valid and reliable tool to measure quality of outpatient service, so This study was performed to determine dimensions and items for assessing service quality of outpatient in Iran. Materials and Methods: To determine dimensions and items of the outpatient service quality, a cross-sectional study was conducted with participating of 550 outpatients referred to Ahvaz hospitals in 2015. To determine content validity, the Delphi technique (3 rounds) with participating of 8 quality experts was used. Construct validity of the tool was assessed through exploratory and confirmatory factor analysis. Reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed by Excel2007, Spss18, and Lisrel8.0 softwares. Results: The content validity of tool with CVI=0.94 was confirmed. According to exploratory factor analysis, the medical tourism service quality tool included 36 items and 11 dimensions (choosing the service provider, communication and interaction, having authority, continuity of service, quality of facilities and basic amenities, respect, immediate and timely attention, safety, prevention, access and reliability). Construct validity of the tool was confirmed based on the goodness of fit quantities of model (RMSEA=0.007, CFI= 0.99, GFI=0.95). Conclusion: The results of study showed that the outpatient SERVQUAL tool with 36 items and 11 dimensions was a valid and reliable tool to measure quality of outpatient service in Iranian hospitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dimension, Hospital, SERVQUAL, Outpatient service, Item

نویسندگان مقاله فرزاد فرجی خیاوی | faraji khiavi


محمد قلی پور |


زهرا دشتی نژاد |


ایمان میر |



نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-259&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات