مطالعات مدیریت شهری، جلد ۵، شماره ۴ (پیاپی ۱۶)، صفحات ۵۱-۶۱

عنوان فارسی بررسی ‌ویژگیهای ‌فضاهای اجتماعی ‌مناسب ‌در ‌ایجاد ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله (مورد ‌مطالعه: ‌منطقه ‌۲ ‌شهرداری ‌تهران)
چکیده فارسی مقاله مقدمه ‌و ‌هدف ‌پژوهش: ‌بی­شک ‌حس ‌تعلق ‌افراد ‌به ‌مکانی ‌که ‌در آن ‌زندگی ‌می­کنند، ‌عامل ‌مهمی ‌در ‌جهت ‌پدید ‌آمدن ‌حس ‌مسئولیت­پذیری ‌و ‌در ‌نتیجه ‌حـل ‌بسیاری ‌از ‌مشکلات ‌محله ‌توسط ‌ساکنین ‌می­گردد. ‌متأسفانه ‌با ‌گسترش ‌شهرها ‌شاهد ‌کم­رنگ­تر ‌شدن ‌این ‌حس ‌و ‌نوعی ‌بی­تفاوتی ‌نسبت ‌به ‌محله ‌در ‌ساکنین ‌می­باشیم. ‌هدف ‌از ‌این ‌پژوهش ‌شناخت ‌ویژگی­های ‌فضاهای اجتماعی ‌مناسب ‌در ‌ایجاد ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله ‌می­باشد. روش ‌پژوهش: ‌این ‌پژوهش ‌از ‌نوع ‌پیمایشی ‌است ‌که ‌جامعه ‌آماری ‌منطقه ‌2 ‌شهرداری ‌تهران ‌بوده ‌و ‌بر اساس ‌نمونه­گیری ‌خوشه­ای ‌چند مرحله‌ای ‌411 ‌نفر ‌از ‌افراد ‌بالای ‌18 ‌سال ‌به‌عنوان ‌نمونه ‌آماری ‌انتخاب ‌شده­اند. ‌ابزار ‌گردآوری ‌داده­ها ‌پرسشنامه ‌محقق ساخته ‌است. ‌جهت ‌تحلیل ‌نتایج ‌از ‌آزمون ‌همبستگی ‌پیرسون، ‌تحلیل ‌واریانس ‌و ‌رگرسیون ‌چند ‌متغیره ‌در ‌نرم­افزار ‌spss ‌بهره ‌گرفته ‌شده ‌است. یافته­ها: ‌بر اساس ‌نتایج، ‌نظم، ‌امنیت، ‌دسترسی، ‌خوانایی، ‌پیوندهای ‌اجتمـاعی ‌و ‌کنتـرل ‌اجتماعی غیررسمی ‌ارتباط ‌معناداری ‌با ‌حس تعلق ‌افراد ‌به ‌محله ‌داشته­اند. ‌تحلیل ‌رگرسیون ‌نشان ‌می­دهد ‌که ‌متغیرهای ‌اصلی ‌تحقیق ‌78 درصد ‌از ‌تغییرات ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله ‌را ‌تبیین ‌می­کنند. ‌نتیجه­گیری: ‌در مجموع ‌پیوندهای اجتماعی ‌و ‌خوانـایی ‌محـله ‌از ‌مهم‌ترین ‌ویژگی­های ‌فضای ‌اجتماعی ‌در ‌ایجاد ‌حس­ ‌تعلق ‌به ‌محله ‌می­باشند ‌که ‌لزوم ‌برنامه­ریزی ‌و ‌مدیریت ‌فضاهای ‌محله ‌را ‌در ‌کنار ‌وجوه ‌کالبدی ‌آن ‌نشان ‌می‌‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ‌فضاهای ‌اجتماعی، ‌حس ‌تعلق، ‌محله، ‌خوانایی،

عنوان انگلیسی Study the characteristics appropriate social spaces to create a sense of belonging to the neighborhood Case study: Region 2 of Tehran municipality
چکیده انگلیسی مقاله Undoubtedly, sense of belonging to a place where people live, is the important factor for the emergence of a sense of responsibility and as a result, by the people living in those neighborhoods will solve many problems. Unfortunately, with the expansion of cities in this sense, we become less apparent control an in this sense and an indifference to the neighborhood residents. The purpose of this study is identifying the characteristics of appropriate social spaces in creating a sense of belonging to the neighborhood. This study is a survey on the population at region 2 of Tehran municipality, based on multi-stage cluster sampling 411 people older than 18 years has been selected. The data collection gathered based on questionnaire.The analysis has been applied from Pearson Correlation and Multiple Regression in spss software. Based on the results, order, security, access ability, legibility, social relationship, informal social control have significant relationship with people's sense of belonging to the neighborhood. Regression analysis shows that the main variables explain 78% of variation of sense of belonging to the neighborhood. The overall Social interaction and legibility are the most important features of the social spaceto create a sense of belonging to the neighborhood which shows necessity of planning and management of neighborhood spaces along with its physical aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social spaces, Sense of belonging, Neighborhood, Legibility

نویسندگان مقاله سید محسن فاضلیان | seyed mohsen
ندارد

محمدرضا قاسمی | mohammad reza
مسئول مکاتبات


نشانی اینترنتی http://ums.srbiau.ac.ir/article_6446_f3f67894ca551690e1ee72c457cb1aa9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1756/article-1756-518859.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات