کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۷، شماره ۲ (پیاپی ۲۶)، صفحات ۵-۲۳

عنوان فارسی بررسی برنامه‌های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله حاضر، مقایسه برنامه‌های درسی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی در پیش و پس از انقلاب است. از برنامه‌های پیش از انقلاب دو برنامه اجراشده در دانشگاه‌های تهران و تبریز(آذرآبادگان سابق)، و از برنامه‌های پس از انقلاب سرفصل‌های مصوب سال‌های 1369 و 1375 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابتدا دو برنامه پیش از انقلاب با یکدیگر،و سپس هردو برنامه با برنامه‌های مصوب، از نظر تنوع موضوعی و تغییرات شکل‌گرفته در برنامه‌های جدید، مقایسه شده‌اند. مقایسه موضوعات درسی دو برنامه پیش از انقلاب 67/66درصد اشتراک در محتوا را نشان می‌دهد. تنوع موضوعی در برنامه‌های مصوب پس از انقلاب کم‌تر شده و تفاوت‌های آن‌ها با برنامه‌های پیش از انقلاب، بیش‌تر در نام درس‌ها و تعداد واحدها، بویژه تعداد واحدهای عملی است. نه‌تنها در برنامه‌های مصوب پس از انقلاب درس جدیدی در زمینه اطلاع‌رسانی و فناوری‌های جدید به برنامه اضافه نشده، بلکه درس «علوم اطلاعات» از برنامه پیش از انقلاب دانشگاه تهران نیز حذف شده است. همین امر در مورد حذف درس «روش تحقیق» صادق است. برنامه پیشنهادی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1380 تا حدود زیادی فراگیران را با محیط‌های اطلاعاتی جدید و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات آشنا می‌سازد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن نو کاریزی | نو karizi



نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_47294_e85c4564b0d4cb1de1cb458b522a430a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518299.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات