|
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۴، شماره ۲ (پیاپی ۵۴)، صفحات ۷۱-۱۰۵
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارزیابی میزان کارایی یا ناکارآمدی برنامههای آموزشی نسبت به فلسفۀ آنها، نیازها، شرایط اجتماعی، مسائل اقتصادی، فناوری روز و بازار کار در تمامی حوزههای دانش، امری بدیهی و جاافتاده است. بازنگری در برنامۀ آموزشی کتابداری و علم اطلاعات نیز به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با مسائل، موضوعات و فناوری روز، اهمیت بسیاری دارد. بررسی نوشتارهای حوزۀ کتابداری و علم اطلاعات در ایران نشان میدهد تمامی صاحبنظران و پژوهشگران، برنامههای آموزشی این حوزه را با تحولات جاری و نیازهای جامعه ناهماهنگ دانسته و خواستار بازنگری در این برنامهها شدهاند؛ به طوری که ضرورت بازنگری در نظام آموزشی کتابداری و علم اطلاعات به صورت یک مفهوم کلیشهای درآمده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی موانع و مشکلات آموزشی کتابداری و علم اطلاعات در ایران و ارائۀ راهکارهایی به منظور بهینهسازی نظام آموزشی کنونی در این حوزه است. در این نوشتار، ده مورد از مهمترین موانع آموزشی کتابداری و علم اطلاعات و راهکارهای غلبه بر آنها ارائه و تحلیل شده است. مقالۀ حاضر، بخشی از یک برنامۀ پژوهشی وسیع و مقدمهای برای حرکت در مسیر تدوین چارچوبی برای آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران به شمار میآید. با بررسی و تحلیل موانع و ارائۀ راهکارهای غلبه بر آنها، دیدگاه کلی و جدیدی شکل میگیرد که ما را به سوی یک نگرش جدید و نظاممند نسبت به آموزش در این حوزه، هدایت میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا حیدری | هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42689_a3bf17e688ab93269cbc97f07e89695b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518134.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|