این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۸، شماره ۲ (پیاپی ۷۰)، صفحات ۱۰۳-۱۴۰

عنوان فارسی تحلیل سرفصلهای برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصتهای شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی
چکیده فارسی مقاله هدف: تحلیل محتوای سرفصل‌های آخرین برنامه‌های درسی مصوّب موجود در ایران با توجه به نیازهای بازار کار، هدف اساسی پژوهش حاضر محسوب می‌شود. روش‌شناسی: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده و از لحاظ معیار کاربرد نیز از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش آخرین سرفصل‌های مصوّب مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران بوده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده‌ها، سازه تحلیل محتوا (دانش، مهارت و نگرش) با 222 آیتم )در قالب ده مؤلفه اصلی( بوده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برای تصدی 4 گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات، سرفصل‌های برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، حدود یک‌سوم (فراوانی= 71) از دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز بازار کار را پوشش نمی‌دهند که با توجه به رکود و رقابت شدید در بازار، رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. بر اساس یافته‌ها، کاستی‌های اساسی برنامه آموزشی رشته علم اطلاعات در ایران را می‌توان ذیل مقولات «مبانی شبکه‌های کامپیوتری»، «مبانی برنامه‌نویسی و طراحی پایگاه‌های اطلاعاتی»، «مبانی کامپیوتر» و نگرش (خصوصیات فردی و ویژگی‌های رفتاری) دسته‌بندی نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل سرفصل‌ها، دانش و مهارت، تحلیل محتوا، بازار کار، شایستگی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم شهبازی |
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

فاطمه فهیم نیا |
دانشیار دانشگاه تهران دانشکده علوم اطلاعات ودانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

رضوان حکیم زاده |
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلامرضا فدایی |
استاد دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_41574_11ecf9960140c1c2c6dada1e01400f95.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518017.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات