این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۹، شماره ۲ (پیاپی ۷۴)، صفحات ۱۲۰-۱۴۵

عنوان فارسی شناسایی شیوه‌های ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه‌های ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه انجام شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها سیاهۀ وارسی و پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. این پژوهش دارای دو جامعۀ آماری بود؛ یکی کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی و وب‌سایت آن و دیگری، مراجعان‌کتابخانه ‌مرکزی‌آستان‌قدس‌رضوی‌ بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، حجم نمونه تعیین شد  (180 نفر) و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی اعضای نمونه انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس صورت گرفت که در سطح توصیفی از جدول‌های توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون کولوموگروف-اسمیرنف و آزمون تی یک‌نمونه‌ای، استفاده شد. یافته‌ها: کتابخانه مرکزی ‌آستان‌قدس‌رضوی بیشتر از شیوه‌های سنتی در مقایسه با شیوه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. در کل، این کتابخانه بیش از 50% کلّ شیوه‌های شناسایی‌شدۀ ترفیع و ترویج خدمات را استفاده می‌کند. نقش شیوه‌های سنتی ترفیع و ترویج خدمات در آشنایی پاسخگویان با کتابخانه و خدمات آن بیش از حدّ متوسط و در مورد شیوه‌های الکترونیکی در حدّ متوسط بود. اصالت/ارزش: این پژوهش از پژوهش‌های معدود در حوزه کتابخانه‌هاست که منحصراً به آمیختۀ ترفیع و ترویج خدمات و آن‌ هم از دیدگاه مراجعان کتابخانه می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مسئولان این کتابخانه در جهت آشناسازی هرچه بیشتر مراجعان با خدمات گستردۀ آن و به تبع آن استفادۀ بیشتر از این کتابخانه و در نهایت رسیدن به جایگاه واقعی آن کمک کند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی، ترفیع وترویج خدمات، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا نوشی | mohammad reza
کتابدار کتابخانه مرکزی آستانقدس رضوی

معصومه تجعفری |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محسن نوکاریزی |
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_45134_85f7a0894530848311a3811331b2d7eb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517995.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات