این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۰، شماره ۳(پیاپی ۷۹)، صفحات ۱۲۲-۱۴۲

عنوان فارسی پارادایم نظریه‌ای وفادارسازی کاربران کتابخانه‌های عمومی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل پارادایم نظری وفادارسازی[1] مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی کرمان است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریۀ زمینه‌ای[2] انجام گرفت. شیوۀ گردآوری اطلاعات مصاحبۀ عمیق است که پس از گفتگو با 18 نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان، اشباع نظری تحقق یافت. برای تحلیل داده‌ها از روش کُدگذاری نظری و تحلیل محتوای مصاحبه‌ها استفاده شد. یافته‌ها: حاصل یافته‌های این پژوهش مدل پارادایم نظریه‌ای مشتمل بر شش بخش شامل پدیدۀ اصلی، شرایط علّی، زمینه‌ها، راهبرد‌ها، مداخله‌گرها و پیامدهاست. هر یک از این بخش‌ها شامل مقوله‌ها و زمینه‌هایی است که از مصاحبۀ عمیق با جامعه پژوهش به‏دست آمده و شامل موارد مختلف است. در مدل حاصل مقولۀ اصلی، پدیدۀ وفادارسازی مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‏های عمومی شهر کرمان است و از شرایط علّی به‏سمت پدیدۀ اصلی پژوهش ارتباط داده شده است. این بدان معناست که شرایط گوناگونی در شکل‌گیری این پدیده نقش دارد. نتیجه‌گیری: کتابخانه‌ها همانند سایر سازمان‌های خدماتی باید به اجرای برنامه‌های وفاداری بپردازند. برخی از کاربران ممکن است پس از چندبار استفاده از خدمات یک کتابخانه نسبت به آن وفادار شوند و یا هرگز برای استفاده از خدمات کتابخانه به آن رجوع نکنند. نتایج این پژوهش نشان داد «رعایت اصول اخلاقی و انسانی در مواجهه با مراجعه‌کننده» نقش اساسی در فرایند وفادارسازی دارد و عامل اساسی در جذب مشتری است. همچنین عواملی مانند کیفیت خدمات، طراحی‌های داخلی مناسب، تأمین منابع اطلاعاتی متنوع و به‌روز، بهره‌گیری از فضاهای مجازی باید مدنظر قرار گیرد. [1]. Building Loyalty [2]. Grounded Theory
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وفادارسازی، کتابخانه‌های عمومی، نظریۀ زمینه‌ای،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اورانوس تاج الدینی |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

محبوبه امیرتیموری |
دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_49354_97aba92d92dc8fb4269a11a0dbf56cc3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517965.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات