این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۰، شماره ۳(پیاپی ۷۹)، صفحات ۲۳-۴۹
عنوان فارسی
جستاری در ساختارشناسی طرح و نقش تذهیبهای قرآنی عصر تیموری موجود در موزه آستان قدس رضوی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری محفوظ در موزه آستان قدس رضوی انجام شده است و ضمن شناسایی آرایههای قرآنی همچون: شمسه، دعای افتتاح، سرلوح، صفحات متن (حاشیۀ صفحات)، نشان آیات (جزء، سجده، حزب)، گلآیهها، فهرست سورهها و صفحات ختم، بهنحوۀ صفحهآرایی و ساختارشناسی فرم نقوش و رنگ میپردازد. از طرفی، مطالعه در این زمینه بهمنظور دستیابی به آرمان والایی است که در اطلاعات کتابهای آموزشی رشتۀ هنر تذهیب و ارتقای نظام آموزش هنری ایران کمتر به آن توجه شده است. روش پژوهش و جامعۀ آماری: پژوهش پیشرو به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی _ تحلیلی صورت گرفته و اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و گردآوری تصاویر بهصورت میدانی از موزههای موردنظر جمعآوری شدهاست. با مطالعۀ آثار قرآنی موزه آستان قدس رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، هفت نسخۀ نفیس سنددار مرتبط با عصر مذکور و زمینۀ مطالعۀ پژوهش حاضر به روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این نسخهها، ویژگیهای آرایههای آن مشخص شده است. یافتههای تحقیق: یافتهها نشان داد ساختار عناصر بصری شامل انواع نقوش تزئینی اسلیمی، ختایی، هندسی و خوشنویسی است. نقوش اسلیمی با 38.8% بیشترین نقوش تزئینی را دربردارد، گلهای ختایی22.4% و 3.4% نقوش هندسی و 27.3% توزیع خوشنویسی در صفحه است. صفحهآرایی به صورت 3کتیبهای، 5کتیبهای و 6کتیبهای ساختاربندی شده است. صفحات بهطور میانگین با تقسیمهای طلایی آراسته و تدوین شدهاند. لاجورد و طلا غالبترین رنگهای بهکاررفته در این آثار است. نتیجهگیری: موزۀ آستان قدس رضوی از جمله کلکسیونهای عظیم در جهان است و قرآنهای مذهّب فاخر و نفیسی را در خود گنجانده است. نسخههای قرآنی عصر تیموری در آن از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ از جمله آن استحکام، منطق، نظم و ریتم، تقارن، ترکیببندیهای ساماندهیشده، صفحهآراییهایی بر مبنای تناسبهای طلایی از جمله مؤلفههای برجسته نسخههای مورد مطالعه هستند. از اینرو، شناختن ساختار فرمی عناصر تزئینی _ بصری و عناصر نوشتاری و بهکارگیری آنها در قرآنآرایی، لازمۀ فهم دقیق از اصالت نقوش است. از نقوش تزئینی اصیل مانند اسلیمی، ختایی، هندسی و خطوطی همچون نسخ، محقق و... در آراستن قرآنهای تیموری مورد مطالعه بهرهبرده شده است که بیانگر مشخصههای اصلی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری است و استفاده از این عناصر، در تثبیت و تحکیم مبانی فکری نظام آموزشی هنری کشور نقش بسزایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرنوش شمیلی |
رئیس دانشکده هنرهای تجسمی-عضو هیئت علمی دانشگاه هنراسلامی تبریز-دانشکده هنرهای اسلامی
فاطمه غفوری فر |
هنراسلامی تبریز-دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_50170_765956a4e6de9a7f399d8620fbd26067.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517961.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات