این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۷-۹۴
عنوان فارسی
بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصههای رفتاری
چکیده فارسی مقاله
موسسههای اجتماعی به سازمانهایی اشاره دارد که هدفشان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسانهاست که تامین آن از طریق سازمانهای تجاری و بخش خصوصی امکانپذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازماندهی و مدیریت فعالیتهایی که موجب تغییرهای اجتماعی میشوند استفاده میکنند. اغلب مطالعهها در زمینهی کارآفرینی به بررسی ویژگیها و صفتهای کارآفرینان میپردازد. در حالی که شبیه نظریهی صفتهای رهبری، دستیابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصهها و ترکیب آن با نوعشناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دستیابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسشنامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحبنظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمعآوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آنهایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جستوجوی روشهای جدید برای ایجاد سرمایهی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصتها، جستوجوی فرصتهای جدید و خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
سی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصههای رفتاری
چکیده انگلیسی مقاله
سههای اجتماعی به سازمانهایی اشاره دارد که هدفشان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسانهاست که تامین آن از طریق سازمانهای تجاری و بخش خصوصی امکانپذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازماندهی و مدیریت فعالیتهایی که موجب تغییرهای اجتماعی میشوند استفاده میکنند. اغلب مطالعهها در زمینهی کارآفرینی به بررسی ویژگیها و صفتهای کارآفرینان میپردازد. در حالی که شبیه نظریهی صفتهای رهبری، دستیابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصهها و ترکیب آن با نوعشناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دستیابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسشنامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحبنظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمعآوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آنهایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جستوجوی روشهای جدید برای ایجاد سرمایهی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصتها، جستوجوی فرصتهای جدید و خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمشید صالحی صدقیانی | salehi sadaghiani
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_22830_c19747108f4e8048ec2a1eafed11169e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-516241.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات