مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۰، شماره سال پنجم، دوم، نیمسال دوم تحصیلی، صفحات ۲۷-۳۴

عنوان فارسی نظریه طراحی آموزشی؛ مؤلفه‌ای در خدمت آموزش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به ضرورت آموزش و یادگیری در فرایند تربیت، طراحی آموزشی از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. به گونه‌ای که بدون توجه به آن، آموزش و یادگیری مؤثری اتفاق نمی‌افتد و اتلاف منابع انسانی و غیر انسانی را به همراه خواهد داشت. بدین‌سان مقاله حاضر با هدف بررسی طراحی آموزشی و نظریات موجود در این حیطه به نگارش درآمده است. روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانه‌ای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه داده‌های معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانه‌ای در کتب و مقالات علمی منتشر شده مر تبط با موضوع مورد مطالعه استفاده شده است. یافته‌ها: جهت دستیابی به اهداف آموزشی، طراحی آموزشی امری بدیهی است. استفاده بهینه از هزینه، استفاده بهینه از زمان، ایجاد یادگیری اثربخش، ارزشیابی آموزشی معتبر و رقابت سازمانی از مزیت‌های طراحی آموزشی هستند. نظریه‌های طراحی آموزشی ضمن ایجاد بصیرت، به عنوان ابزار و نقشه راه، طراح آموزشی را در انجام دادن وظایفش یاری می‌نمایند. نظریه‌های آموزشی، به برنامه‌ریزان آموزشی کمک می‌نماید تا با طراحی فرایند آموزشی، یادگیری عمیق‌تر و مؤثرتری را تضمین نمایند. نتیجه‌گیری: از آنجایی که توجه به طراحی آموزشی و نظریات آن، منجر به افزایش کیفیت یادگیری می‌گردد، ضروری است سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در بکارگیری آن در فرایند آموزش و یادگیری، عنایت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، طراحی، طراحی آموزشی، نظریه طراحی آموزشی

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1992/article-1992-513499.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات