مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۰، شماره سال پنجم، دوم، نیمسال دوم تحصیلی، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی شناسایی روش‌های اثربخش آموزش کارآفرینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در شرایط کنونی و در آینده با توجه به شرایط اقتصادی، جایگاه کارآفرینی و خوداشتغالی از عوامل مهم رشد کسب و کار می‌باشد. برای آماده‌سازی افراد به این عرصه نیاز به آموزش اثربخشی می‌باشد که بتواند در افراد ایجاد انگیزه نماید. شناسایی روش‌های اثربخش که بتواند به کارآفرینی افراد منجر شود هدف اصلی این مقاله می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع کمی (توصیفی-مقطعی) می‌باشد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل اساتید و دانشجویان ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می‌باشد و نمونه‌ی پژوهش شامل 80 دانشجو و 10نفر از اساتید می‌باشد که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پژوهش از طریق پرسشنامه‌ی محقق ساخته انجام گرفت که پس از کسب اعتبار و روایی پرسشنامه، داد‌ه‌های پژوهش با استفاده ازروش‌های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون t مستقل و t تک نمونه‌ای و با استفاده از نرم افزار spss ورژن 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد روش‌های اثربخش آموزش کارآفرینی از نظر اساتید و دانشجویان به ترتیب عبارتند از: یادگیری انفرادی، کار با افراد با تجربه، آموزش در محیط واقعی، یادگیری از طریق نرم افزارها، فعالیت گروهی، آموزش مجازی، کار انفرادی عملی و اجرای نمایشنامه می‌باشد. P-value در سطح001/0 به ترتیب عبارتند از97/0، 97/0، 62/0، 56/0، 32/0، 40/0، 68/0 و 69/0 می‌باشد که نشان می‌دهد بین نظر اساتید و دانشجویان در مورد روش‌های اثربخش آموزش کارآفرینی تفاوتی و جود ندارد. نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌های فعال شامل کار انفرادی عملی، آموزش در محیط واقعی و کار با افراد با تجربه که دانشجویان را به صورت مستقیم درگیر می‌کند نتایجی به مراتب بهتر از سایر روش‌ها دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، آموزش کارآفرینی، اثربخشی آموزش

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1992/article-1992-513496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات