|
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۱۵-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
باورهای فراشناختی و سلامت عمومی در دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم در برگیرنده ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با سلامت عمومی دانشجویان انجام شده است. روش کار: تعداد 100 نفر (56 دختر و 44 پسر) از دانشجویان دانشکده ی روان شناسی دانشگاه آزاد کرج به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و علاوه بر سئوالات دموگرافیک به پرسش نامهی باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و پرسشنامه ی سلامت عمومی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: بین نمرات افراد در مقیاسهای باورهای فراشناختی و سلامت عمومی همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت به عبارتی با افزایش نمرهی فرد در مقیاس فراشناختی، وضعیت سلامت عمومی وی بدتر می شد. هم چنین نمره ی کلی با نمرات افراد در ابعاد کنترل ناپذیری و خطر، باورهای ثبت درباره ی نگرانی، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار رابطه ی معنی داری داشت (001/0P<) ولی با نمره ی عامل وقوف شناختی رابطه ی معنیداری نداشت. بهترین پیش بینی کننده ی وضعیت سلامت عمومی، نمره ی فرد در عامل فراشناختی کنترل ناپذیری و خطر بود. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل موثر در وضعیت سلامت روانی هستند و می توان با تغییر فراشناختهایی که شیوههای ناسازگارانه ی فکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Metacognitive beliefs and general health among college students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Metacognition is a multi-dimensional concept including knowledge, processes, and strategies for appraisal, monitoring, and control of cognition. The aim of this research was to investigate the relationship between general health and metacognitive beliefs in students. Materials and Methods: One hundred students (44 males and 56 females) were selected from faculty of psychology of Karaj Islamic Azad University using cluster-random sampling. All of the subjects were asked to answer demographic questions and the general health questionnaire (GHQ-28) as well as Wells and Cartwright metacognitive questionnaire. The data were analyzed by multivariate regression analysis and Pearson’s correlation coefficient. Results: Research findings showed significant positive relationships between metacognitive beliefs and general health. In other words, individuals with higher scores in metacognitive scale revealed worse general health status. There was also a significant relationship between total scores of both scales and scores on uncontrollability, positive beliefs, cognitive confidence and need to control thoughts (P< 0.001); however, no significant relationship was seen between those and cognitive self-consciousness score. A person’s score on metacognitive uncontrollability variable is the best predictor of his or her general health status. Conclusion: Metacognitive beliefs are effective factors in general health. Also, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognition beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد عاشوری | ahmad ashouri دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1640.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|