|
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۳۶-۱۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ی عملکرد دانش آموزان دختر ۸-۶ ساله ی با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای در تکالیف نظریه ی ذهن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی عملکرد دانشآموزان دختر 8-6 سالهی با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در تکالیف نظریهی ذهن بود. روشکار: در مطالعهی علیمقایسهای حاضر،180 دانشآموز دختر 8-6 ساله (60 نفر با اختلال نافرمانی مقابلهای،120 نفر بدون این اختلال) که در سال تحصیلی89-1388 در دبستانهای شمال و جنوب تهران مشغول به تحصیل بودند، از طریق نمونهگیری خوشهای مرحلهای بررسی شدند. برای تعیین نظریهی ذهن از آزمون نظریهی ذهن پارکر و همکاران و برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای از دو پرسشنامهی مقیاس درجهبندی اختلال رفتار ایذایی و سیاههی اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس و تی مستقل تحلیل شدند. یافتهها: بنا بر تحلیل دادهها، عملکرد دانشآموزان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای به گونهی معنیداری در تکالیف نظریهی ذهن از عملکرد دانشآموزان دارای این اختلال، بالاتر بود (05/0>P). همچنین تفاوت عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در سطوح مختلف سنی، معنیدار است (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از این بود که دانشآموزان مبتلا به اختلال بیاعتنایی مقابلهای در انجام تکالیف نظریهی ذهن، نقص دارند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال نافرمانی مقابله ای، دانش آموزان، نظریه ی ذهن، |
|
عنوان انگلیسی |
The comparison of 6-8 years girl students’ performance with and without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of the present study was the comparison of the 6-8 years girl students' performance with and without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks. Materials and Methods: In the present causal-comparative study, 180 6-8 years girl students (60 students with oppositional defiant disorder, 120 students without oppositional defiant disorder) that were studying during academic year 2009-2010 in north and south schools of Tehran, through the phase cluster sampling, were investigated. For determining the theory of mind, the theory of mind test by Parker et al. was applied, and for determining the oppositional defiant disorder, 2 questionnaires, parent/child disruptive behavior disorder rating scale and the list of oppositional defiant disorder were applied. For data analysis, the analysis of variance and independent t-test were applied. Results: According to data analysis, students' performance without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks have significant difference, with children performance having oppositional defiant disorder (P< 0.05), so that students performance without oppositional defiant disorder is higher than students with oppositional defiant disorder, also there is a significant differences between students' performance with and without oppositional defiant disorder in different age levels (P< 0.001). Conclusion: The results of this study indicate that students suffering from oppositional defiant disorder have deficiency in doing theory of mind tasks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Oppositional defiant disorder, students, Theory of mind |
|
نویسندگان مقاله |
سیده منور یزدی | seyyede monavar yazdi professor of psychology, alzahra university, tehran استاد گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
شکوه السادات بنی جمالی | shokooh sadat bani jamali assistant professor of psychology, alzahra university, tehran استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
صفورا سالمی | safora salemi m.sc. in general psychology, alzahra university, tehran کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1444.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|