اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۳۶-۱۴۵

عنوان فارسی مقایسه ی عملکرد دانش آموزان دختر ۸-۶ ساله ی با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای در تکالیف نظریه ی ذهن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه­ی عملکرد دانش­آموزان دختر 8-6 ساله­ی با و بدون اختلال نافرمانی مقابله­ای در تکالیف نظریه­ی ذهن بود. روش­کار: در مطالعه­ی علی­مقایسه­ای حاضر،180 دانش­آموز دختر 8-6 ساله (60 نفر با اختلال نافرمانی مقابله­ای،120 نفر بدون این اختلال) که در سال تحصیلی89-1388 در دبستان­های شمال و جنوب تهران مشغول به تحصیل بودند، از طریق نمونه­گیری خوشه­ای مرحله­ای بررسی شدند. برای تعیین نظریه­ی ذهن از آزمون نظریه­ی ذهن پارکر و همکاران و برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­ای از دو پرسش­نامه­ی مقیاس درجه­بندی اختلال رفتار ایذایی و سیاهه­ی اختلال نافرمانی مقابله­ای استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل واریانس و تی مستقل تحلیل شدند. یافته­ها: بنا بر تحلیل داده­ها، عملکرد دانش­آموزان بدون اختلال نافرمانی مقابله­ای به گونه­ی معنی­داری در تکالیف نظریه­ی ذهن از عملکرد دانش­آموزان دارای این اختلال، بالاتر بود (05/0>P). هم­چنین تفاوت عملکرد دانش­آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله­ای در سطوح مختلف سنی، معنی­دار است (001/0>P). نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش حاکی از این بود که دانش­آموزان مبتلا به اختلال بی­اعتنایی مقابله­ای در انجام تکالیف نظریه­ی ذهن، نقص دارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نافرمانی مقابله ای، دانش آموزان، نظریه ی ذهن،

عنوان انگلیسی The comparison of 6-8 years girl students’ performance with and without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present study was the comparison of the 6-8 years girl students' performance with and without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks. Materials and Methods: In the present causal-comparative study, 180 6-8 years girl students (60 students with oppositional defiant disorder, 120 students without oppositional defiant disorder) that were studying during academic year 2009-2010 in north and south schools of Tehran, through the phase cluster sampling, were investigated. For determining the theory of mind, the theory of mind test by Parker et al. was applied, and for determining the oppositional defiant disorder, 2 questionnaires, parent/child disruptive behavior disorder rating scale and the list of oppositional defiant disorder were applied. For data analysis, the analysis of variance and independent t-test were applied. Results: According to data analysis, students' performance without oppositional defiant disorder in theory of mind tasks have significant difference, with children performance having oppositional defiant disorder (P< 0.05), so that students performance without oppositional defiant disorder is higher than students with oppositional defiant disorder, also there is a significant differences between students' performance with and without oppositional defiant disorder in different age levels (P< 0.001). Conclusion: The results of this study indicate that students suffering from oppositional defiant disorder have deficiency in doing theory of mind tasks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Oppositional defiant disorder, students, Theory of mind

نویسندگان مقاله سیده منور یزدی | seyyede monavar yazdi
professor of psychology, alzahra university, tehran
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

شکوه السادات بنی جمالی | shokooh sadat bani jamali
assistant professor of psychology, alzahra university, tehran
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

صفورا سالمی | safora salemi
m.sc. in general psychology, alzahra university, tehran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1444.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات