|
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۰۱-۳۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
کارایی بالینی مقیاس های اعتباری و بالینی پرسش نامه ی شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوانی (MMPI-A): مقایسه ی نیم رخ روانی در گروه بالینی با هنجار و تعیین نمره ی برش |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی نیمرخ گروههای هنجار و بالینی در مقیاسهای اعتباری و بالینی پرسشنامهی شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-نوجوانی (MMPI-A)، فرم حوادث ناگوار زندگی و تعیین نمرهی برش برای نوجوانان ایرانی انجام شده است. روشکار: در این مطالعهی پیمایشی-کاربردی نسخهی نهایی پرسشنامه روی نمونهی هنجاری 2018 نفر (975 پسر و 1043 دختر نوجوان) به روش خوشهای چندمرحلهای در مراکز استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 89-1388 اجرا شد. نمونهی بالینی 73 بیمار 18-14 ساله بودند که با مصاحبهی بالینی با پرسشنامهی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان سنین مدرسه و بر اساس چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیصگذاری شدند. دادهها با تحلیل واریانس چندمتغیره و روش منحنی ویژگی عملیاتی تحلیل شدند. یافتهها: بین گروه هنجار و بالینی در مقیاسهای اعتباری ناهماهنگی پاسخ متغیر، ناهماهنگی پاسخ صحیح، نابسامدی نوع یک و دو، نابسامدی، دروغگویی و در مقیاسهای بالینی خودبیمارانگاری، افسردگی، هیستری، سایکوپاتی، مردانگی-زنانگی، پارانویا، ضعف روانی، اسکیزوفرنیا، مانیک و درونگرایی اجتماعی و فرم حوادث ناگوار زندگی، تفاوت معنیداری مشاهده شد (P>0.01). برای تفکیک دو گروه بالینی و هنجار به روش منحنی ویژگی عملیاتی برای هر یک از مقیاسهای اعتباری و بالینی بین دو گروه هنجار و بالینی، نمرهی برش بهینهای تعیین شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، روایی تشخیصی مقیاسهای اعتباری و بالینی MMPI-A و فرم حوادث ناگوار زندگی در گروه بالینی و هنجار در حد رضایتبخشی است. نمرهی برش برابر با نمرهی استاندارد تی 65، دارای حساسیت و ویژگی بهینه برای تمییز دو گروه و کارایی بالینی قابل قبول است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتبار، بالینی، حوادث زندگی، شخصیت، مقیاس، نوجوان ، |
|
عنوان انگلیسی |
Clinical application of validity and clinical scales of Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent (MMPI-A): A comparison of profiles for clinical and non-clinical sample and determining a cut point |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study has been done to comparing the validity and clinical scales of Minnesota multifaceted personality-adolescent (MMPI-A) and life event scale (LES) and determining a cut point of Iranian adolescent. Materials and Methods: Within an applied survey design,the final version of MMPI-A was administrated on the 2,018 adolescents (975 boys and 1043 girls) in the five largest provinces (Tehran, Khorasan-e-Razavi, Fars, Isfahan and East-Azarbayjan). The clinical sample including 73 outpatient samples with age range 14-18, whom all had diagnosed in axes I or II bases on DSM-IV-TR criteria, and clinical interview by schedule for affective disorders and schizophrenia for school age children. The MANOVA and receiver operating characteristic curve analysis statistics were applied for data analysis. Results: There were significant difference between normal and clinical groups based on validity scales; variable response inconsistency, true response inconsistency, infrequency, infrequency 1, infrequency 2, lie, Kclinical scales; hypochondriasis, depression, hysteria, psychopathic deviate, masculinity/femininity, paranoia, psychoasthenia, schizophrenia, hypomania, social introversion, life event scale (P< 0.01). The receiver operating characteristic curve analysis was run to determine optimum cut points to discrimination of clinical and normal subjects. Conclusion: According to the findings, discriminate validity of validity and clinical scales of MMPI-A, and LES in both normal and clinical groups was satisfied. The T score equal to 65 had satisfied sensitivity and specify for diagnose in both group. The clinical application of MMPI-A was acceptable in Iranian community and can serve as a tool for clinical evaluation and screening. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بنفشه غرایی | banafsheh gharaei assistant professor of clinical psychology, mental health research center tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi ph.d. in health psychology, assistant professor of family institute, shahid beheshti university, tehran دکترای تخصصی روان شناسی سلامت، استادیار پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
احمد عاشوری | ahmad ashouri assistant professor of clinical psychology, mental health research center tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfmh.mums.ac.ir/article_2286.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|