اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۰۱-۳۱۱

عنوان فارسی کارایی بالینی مقیاس های اعتباری و بالینی پرسش نامه ی شخصیتی چندوجهی ‎مینه سوتا نوجوانی ‌‌(‌MMPI-A‌):‌‎ ‎مقایسه ی نیم رخ روانی در گروه بالینی با هنجار و تعیین نمره ی برش ‌
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ی نیم­رخ گروه­های هنجار و بالینی در مقیاس‌های اعتباری و بالینی پرسش­نامه­ی شخصیتی چندوجهی مینه­سوتا-نوجوانی (MMPI-A)، فرم حوادث ناگوار زندگی و تعیین نمره­ی برش برای نوجوانان ایرانی انجام شده است. روش­کار: در این مطالعه­ی پیمایشی-کاربردی نسخه­ی نهایی پرسش­نامه روی نمونه­ی هنجاری 2018 نفر (975 پسر و 1043 دختر نوجوان) به روش خوشه­ای چندمرحله­ای در مراکز استان­های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 89-1388 اجرا شد. نمونه­ی بالینی 73 بیمار 18-14 ساله بودند که با مصاحبه­ی بالینی با پرسش­نامه­ی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان سنین مدرسه و بر اساس چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص­گذاری شدند. داده­ها با تحلیل واریانس چندمتغیره و روش منحنی ویژگی عملیاتی تحلیل شدند. یافته­ها: بین گروه هنجار و بالینی در مقیاس­های اعتباری ناهماهنگی پاسخ متغیر، ناهماهنگی پاسخ صحیح، نابسامدی نوع یک و دو، نابسامدی، دروغ­گویی و در مقیاس­های بالینی خودبیمارانگاری، افسردگی، هیستری، سایکوپاتی، مردانگی-زنانگی، پارانویا، ضعف روانی، اسکیزوفرنیا، مانیک و درون­گرایی اجتماعی و فرم حوادث ناگوار زندگی، تفاوت معنی­داری مشاهده شد (P>0.01). برای تفکیک دو گروه بالینی و هنجار به روش منحنی ویژگی عملیاتی برای هر یک از مقیاس­های اعتباری و بالینی بین دو گروه هنجار و بالینی، نمره­ی برش بهینه­ای تعیین شد. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، روایی تشخیصی مقیاس­های اعتباری و بالینی MMPI-A و فرم حوادث ناگوار زندگی در گروه بالینی و هنجار در حد رضایت­بخشی است. نمره­ی برش برابر با نمره­ی استاندارد تی 65، دارای حساسیت و ویژگی بهینه برای تمییز دو گروه و کارایی بالینی قابل قبول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار، بالینی، حوادث زندگی، شخصیت، مقیاس، نوجوان ‌،

عنوان انگلیسی Clinical application of validity and clinical scales of Minnesota Multiphasic ‎Personality Inventory-Adolescent (MMPI-A): A comparison of profiles for ‎clinical and non-clinical sample and determining a cut point
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study has been done to comparing the validity and clinical scales of Minnesota multifaceted personality-adolescent (MMPI-A) and life event scale (LES) and determining a cut point of Iranian adolescent. Materials and Methods: Within an applied survey design,the final version of MMPI-A was administrated on the 2,018 adolescents (975 boys and 1043 girls) in the five largest provinces (Tehran, Khorasan-e-Razavi, Fars, Isfahan and East-Azarbayjan). The clinical sample including 73 outpatient samples with age range 14-18, whom all had diagnosed in axes I or II bases on DSM-IV-TR criteria, and clinical interview by schedule for affective disorders and schizophrenia for school age children. The MANOVA and receiver operating characteristic curve analysis statistics were applied for data analysis. Results: There were significant difference between normal and clinical groups based on validity scales; variable response inconsistency, true response inconsistency, infrequency, infrequency 1, infrequency 2, lie, Kclinical scales; hypochondriasis, depression, hysteria, psychopathic deviate, masculinity/femininity, paranoia, psychoasthenia, schizophrenia, hypomania, social introversion, life event scale (P< 0.01). The receiver operating characteristic curve analysis was run to determine optimum cut points to discrimination of clinical and normal subjects. Conclusion: According to the findings, discriminate validity of validity and clinical scales of MMPI-A, and LES in both normal and clinical groups was satisfied. The T score equal to 65 had satisfied sensitivity and specify for diagnose in both group. The clinical application of MMPI-A was acceptable in Iranian community and can serve as a tool for clinical evaluation and screening.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بنفشه غرایی | banafsheh gharaei
assistant professor of clinical psychology, mental health research center tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
ph.d. in health psychology, assistant ‎professor of family institute, shahid ‎beheshti university, tehran
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت، استادیار پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

احمد عاشوری | ahmad ashouri
assistant professor of clinical psychology, mental health research center tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_2286.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات