این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
دانش آب و خاک
، جلد ۲۶، شماره ۳ بخش ۱، صفحات ۸۱-۹۳
عنوان فارسی
بررسی عددی پروفیل های سرعت در کانال های روباز با بستر زبر
چکیده فارسی مقاله
توزیع سرعت جریان به دلیل اینکه برای بررسی سرعت متوسط و بیشینه و برآورد دبی و همین طور ارزیابی تنشبرشی روی کناره ها موردنیاز است، تقریبا مهمترین بحث در تمام مطالعات جریانهای کانالهای روباز میباشد. توزیعسرعت در مقطع عرضی یک کانال تحت تأثیر شکل هندسی، ناهمواریها و وجود پیچ و خم در کانالهاست و قبل از حلانواع مسائل هیدرولیکی در کانالهای روباز، باید مطالعه و بررسی شود. مشخصه های زبری که بیشتر جریان را تحتتأثیر قرار میدهد عبارتند از: اندازه، شکل، تراکم و فاصله بین زبریها. در این مطالعه، به بررسی عددی پروفیلهایسرعت در کانالهای روباز با بستر زبر پرداخته شد. در این بررسی عددی از نرم افزار فلوئنت استفاده شده است. اساساین روش بر مبنای حجم محدود میباشد. بررسی ها نشان میدهد که در جریان روی بستر زبر سرعت جریان در طولکانال افزایش مییابد در نتیجه تنش برشی نیز در طول جریان روند افزایشی داشته است. همچنین در جریان روی بسترزبر شیب سطح آب روند افزایشی داشته و افت انرژی افزایش مییابد. ضریب اصطکاک سطحی برای بسترهای مختلفتعیین گردید که مقادیر محاسباتی و مدل عددی تطابق خوبی را دارند. به ازای تعداد زبری بیشتر تأثیر آن روی پروفیلسرعت بیشتر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توزیع سرعت، تنش برشی، زبری بستر، کانال روباز، مدل عددی،
عنوان انگلیسی
Numerical Investigation of Velocity Profiles in Open Channels with Rough Bed
چکیده انگلیسی مقاله
The velocity distribution is almost the most important argumentation in all of the openchannel flows studies, since it is necessary for study of the mean and maximum velocities,estimation of discharge as well as for evaluation of shear stress on channel sides. The flow velocitydistribution in a channel cross section depends on the shape of the section, the roughness of thechannel, and the presence of the bends. So, it should be investigated before solving many ofhydraulic problems in open channels. Characteristics of the roughness which mostly affect the floware the size and shape of the roughness elements and spacing between them and also, the roughnessconcentration. In this study, velocity profiles in open channels with rough bed were investigated.FLUENT CFD package was used to implement the numerical method on the basis of the finitevolume method. Results showed that the flow velocity along the canal increased over the rough bed.So, the shear stress, slope of the water surface and energy lose were increased in the flow direction.The skin friction coefficients were determined for different rough beds which were in goodagreement with the numerical model values. As the number of roughness elements became more,their effects on velocity profiles were increased.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه جعفری |
دانشجوی دکتری گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اکرم عباس پور |
استادیار گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
علی حسین زاده دلیر | hosen zadeh
استاد گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://water-soil.tabrizu.ac.ir/article_5519_998511927814a6bce27f46e0c1dcb161.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/794/article-794-500861.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات