Strides in Development of Medical Education، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۴

عنوان فارسی طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارائه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه: بررسی وضعیت ارائه خدمات آموزشی در رشته­های علوم پزشکی می تواند با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه­ریزان را در جهت ارتقای آنها یاری نماید. هدف: این مطالعه به منظور طراحی معیارهای آموزشی برای رتبه­بندی آموزشی رشته­های کاردانی علوم پیراپزشکی شامل علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، تکنولوژی پرتوشناسی، هوشبری، تکنولوژی پرتودرمانی، طب هسته­ای و فوریت­های پزشکی در مقطع کاردانی در ایران، صورت گرفت. روش­کار: با تشکیل کمیته تخصصی و با بررسی استانداردهای آموزش پزشکی و معیارهای طرح­های رتبه­بندی در جهان، معیارها و شاخص­های هماهنگ با وضعیت آموزشی رشته­های فوق در ایران، طراحی شد. وزن معیارها با روش­ گروه-اسمی تعیین شد. از هر دانشکده نماینده­ای معرفی شد تا اطلاعات مورد نیاز را جمع­آوری کند. اطلاعات جمع­آوری شده با بازدید از دانشکده­ها تکمیل گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. یافته­ها: مجموع 42 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی مرتب شدند. وزن سرشاخه­های اصلی این نمودار شامل معیارهای کنکور سراسری‌ ( 2 درصد)، اعضای‌ هیأت‌ علمی (18 درصد‌) و امکانات‌ و تجهیزات‌ (20 درصد‌) در زیر مجموعه درون­دادها؛ معیارهای مدیریت‌ با وزن 5/40 درصد و سیستم‌ حمایتی‌ و مشاوره‌ای با وزن 5/4 درصد‌ در زیر مجموعه فرآیند و معیارهای دانشجویان‌ و تألیفات اعضای‌ هیأت‌ علمی‌ به ترتیب با وزن 9 و 6 درصد در زیر مجموعه برون­دادها قرار گرفتند. نتیجه­گیری: با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته­های علوم پیراپزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه­ریزان و مسؤولان قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Criteria and Indices for Educational Ranking of Paramedical Sciences Schools in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Assessing the statue of educational services in schools of Paramedical Sciences can help authorities to plan for further promotion through identifying schools' strengths and weaknesses. Objective: To design criteria and indices for educational ranking of associate programs of Paramedical Sciences including Laboratory Sciences, Operating Room Nursing, Technology of Radiology, Anesthesiology, Nuclear Medicine, Technology of Radiotherapy and Medical Emergencies in Iran. Methods: In an expert committee, criteria used in worldwide rankings and medical education standards were reviewed. Then a set of criteria and indices which were compatible to Iran educational system was devised and their weights were defined through consensus developing methods. Each school was asked to introduce a representative to collect schools’ information and schools were visited to verify the gathered data. Then schools' scores for each criterion were calculated. Results: A set of 42 criteria sorted as a tree diagram was devised. Main branches of this tree included input branch consisting of National Entrance Examination (Weight: 2%), faculty members (weight: 18%), and facilities and equipment (weight: 20%), process branch consisting of administrations (weight: 40.5%) and support and counseling systems (weight: 4.5%) and output branch consisting of students' output (weight: 9%) and faculty members' output (weight: 6%). Conclusion: This study provided the educational strengths and weaknesses of Paramedical Sciences programs in Iran. The results can be used in devising practical strategies for qualitative and quantitative improvement .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آیین محمدی | aeen mohammadi
faculty member of educational development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ریتا مجتهدزاده | rita mojtahedzadeh
educational development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزش از راه دور، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسین کشاورز | hossein keshavarz
professor of parasitology dept., school of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد دانشکده بهداشت، گروه انگل شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-151&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات