|
Strides in Development of Medical Education، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارائه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: بررسی وضعیت ارائه خدمات آموزشی در رشتههای علوم پزشکی می تواند با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامهریزان را در جهت ارتقای آنها یاری نماید. هدف: این مطالعه به منظور طراحی معیارهای آموزشی برای رتبهبندی آموزشی رشتههای کاردانی علوم پیراپزشکی شامل علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، تکنولوژی پرتوشناسی، هوشبری، تکنولوژی پرتودرمانی، طب هستهای و فوریتهای پزشکی در مقطع کاردانی در ایران، صورت گرفت. روشکار: با تشکیل کمیته تخصصی و با بررسی استانداردهای آموزش پزشکی و معیارهای طرحهای رتبهبندی در جهان، معیارها و شاخصهای هماهنگ با وضعیت آموزشی رشتههای فوق در ایران، طراحی شد. وزن معیارها با روش گروه-اسمی تعیین شد. از هر دانشکده نمایندهای معرفی شد تا اطلاعات مورد نیاز را جمعآوری کند. اطلاعات جمعآوری شده با بازدید از دانشکدهها تکمیل گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. یافتهها: مجموع 42 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی مرتب شدند. وزن سرشاخههای اصلی این نمودار شامل معیارهای کنکور سراسری ( 2 درصد)، اعضای هیأت علمی (18 درصد) و امکانات و تجهیزات (20 درصد) در زیر مجموعه دروندادها؛ معیارهای مدیریت با وزن 5/40 درصد و سیستم حمایتی و مشاورهای با وزن 5/4 درصد در زیر مجموعه فرآیند و معیارهای دانشجویان و تألیفات اعضای هیأت علمی به ترتیب با وزن 9 و 6 درصد در زیر مجموعه بروندادها قرار گرفتند. نتیجهگیری: با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشتههای علوم پیراپزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامهریزان و مسؤولان قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing Criteria and Indices for Educational Ranking of Paramedical Sciences Schools in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Assessing the statue of educational services in schools of Paramedical Sciences can help authorities to plan for further promotion through identifying schools' strengths and weaknesses. Objective: To design criteria and indices for educational ranking of associate programs of Paramedical Sciences including Laboratory Sciences, Operating Room Nursing, Technology of Radiology, Anesthesiology, Nuclear Medicine, Technology of Radiotherapy and Medical Emergencies in Iran. Methods: In an expert committee, criteria used in worldwide rankings and medical education standards were reviewed. Then a set of criteria and indices which were compatible to Iran educational system was devised and their weights were defined through consensus developing methods. Each school was asked to introduce a representative to collect schools’ information and schools were visited to verify the gathered data. Then schools' scores for each criterion were calculated. Results: A set of 42 criteria sorted as a tree diagram was devised. Main branches of this tree included input branch consisting of National Entrance Examination (Weight: 2%), faculty members (weight: 18%), and facilities and equipment (weight: 20%), process branch consisting of administrations (weight: 40.5%) and support and counseling systems (weight: 4.5%) and output branch consisting of students' output (weight: 9%) and faculty members' output (weight: 6%). Conclusion: This study provided the educational strengths and weaknesses of Paramedical Sciences programs in Iran. The results can be used in devising practical strategies for qualitative and quantitative improvement . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آیین محمدی | aeen mohammadi faculty member of educational development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ریتا مجتهدزاده | rita mojtahedzadeh educational development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزش از راه دور، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسین کشاورز | hossein keshavarz professor of parasitology dept., school of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran استاد دانشکده بهداشت، گروه انگل شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-151&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|