Strides in Development of Medical Education، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۹۲-۹۸

عنوان فارسی ارزیابی مهارت های بالینی پزشکان خانواده استان فارس با استفاده از آزمون بالینی مبتنی بر مشاهده(OSCE)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش پزشکی فرصتی برای تربیت افرادی است که بتوانند صلاحیت های لازم را برای مراقبت بیماران کسب کنند. از طرفی ارزیابی یکی از مهمترین مراحل نظام آموزشی است. ارزیابی توانمندیهای پزشکان می تواند بازتابی مناسب از عملکرد برنامه آموزش قبل از فارغ التحصیلی ونیز آموزش مستمر پس از آن را فراهم آورد و منجر به بهبود فرآیند آموزش گردد. هدف از این مطالعه، سنجش توانمندی های (مهارت) پزشکان خانواده با استفاده از آزمون OSCE می باشد . روش کار: این بررسی بصورت مقطعی انجام گرفت . از320 پزشک شاغل در برنامه پزشک خانواده، یک نمونه 79 نفری با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب گردید . این افراد در 19 ایستگاه طراحی شده شرکت کردند . روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ساختار یافته ای بود که پایایی و روایی آن در حد قابل قبول بود . در این مطالعه از آزمونهای آماری همبستگی و t-test ، با سطح معنی داری کمتر از 05/0 استفاده گردید. یافته­ها: از مجموع 79 پزشک شرکت کننده در این مطالعه 62% (49 نفر) مرد بودند . نمره کل آزمون 190 و میانگین کسب شده (2/15 ± 113) بود. در تحلیل آماری مشاهده گردید، رابطه معنی داری بین نمره آسکی پزشکان در فیلد های بهداشتی ودرمانی و جنسیت آنان وجود دارد(004/0 p< ). ارتباط معنی داری بین نمره آسکی ، محل فارغ التحصیلی و وضعیت استخدامی به دست نیامد. نتیجه گیری : یافته ها نشان داد که میزان مهارت های پزشکان عمومی در ارائه­ی بسته خدمت بهداشتی درمانی پایین بوده و نیاز به مداخلات متعدد جهت ارتقای مهارت های آنها می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، پزشک خانواده، مهارت بالینی، آموزش مداوم

عنوان انگلیسی Evaluation of Clinical Skills of Family Physicians in Fars Province by Means of Observed Structured Clinical Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective : Medical education provides an opportunity to train individuals for patient care. Evaluation of physicians’ capabilities, as an important part of each educational system, can reflect the efficacy of Medical education curriculum and also continuous educational programs. The aim of this study was to evaluate the clinical skills of family physicians in Fars/Iran by using Observed Structured Clinical Evaluation (OSCE). Methods : In this cross sectional study, from a total of 320 physicians employed in the family physician project of Shiraz University of Medical Sciences, 79 physicians were selected by systematic sampling and participated in 19 designed stations. Data were gathered by a structured questionnaire with acceptable validity and reliability. Correlation tests and t-test with significant level of 0.05 were used for data analysis. Results : From 79 participants, 49 ones (62%) were male. The total OSCE score was 190 and the acquired mean score by participants was 113±15. There was a significant relationship between OSCE score and participants’ gender (0.004), while no significant relationship was observed between OSCE score and variables of graduation place and employment status. Conclusion : Poor capability of family physicians in providing good health care services requires several interventions for improving their clinical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن جولایی | hasan joolaee
pharmacist, aids research center, shiraz university of medical sciences, iran
دکترای دارو سازی، مرکز تحقیقات ایدز، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

مهوش علیزاده | mahvash alizadeh
subspeciality in gastroentrology, associate professor of internal medicine dept., shiraz university of medical sciences ,iran
فوق تخصص گوارش و کبد، دانشیار گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

محمد حسین فلاح زاده | mohammad hossein fallahzadeh
subspeciality in pediatrics nephrology, professor of pediatrics dept., shiraz university of medical sciences, iran
فوق تخصص کلیه کودکان، استاد گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

علی باصری | ali baseri
general practitioner, cme center, shiraz university of medical sciences, iran
پزشک عمومی، دفتر آموزش مداوم پزشکان خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

مهراب صیادی | mehrab sayadi
m.sc. in biostatics, shiraz university of medical sciences, iran
کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-95&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات