Strides in Development of Medical Education، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۷۰-۱۷۸

عنوان فارسی بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان پزشکی نیازمند مهارت‌هایی برای استدلال بالینی، تصمیم‌گیری و پزشکی مبتنی بر شواهد بهتر می‌باشند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک متخصص بالینی موفق، توانایی تفکر به صورت منتقدانه در موقعیت‌های مراقبت از بیمار است. هدف از این مطالعه، ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، تفسیر، استدلال استقرایی و قیاسی) در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش کار: این مطالعه به طریق غیر تجربی بر روی 92 نفر از دانشجویان پزشکی سال‌های اول، سوم و پنجم پزشکی اصفهان در سال‌های 88-1387 انجام شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. آزمون‌های آماری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون‌های آنالیز واریانس یک طرفه و Post hoc و آزمون همبستگی Pearson بودند. یافته‌ها: میانگین نمرات هر یک از زیرمهارت‌های ارزشیابی، تجزیه و تحلیل، استنباط، استدلال قیاسی و استقرایی در هر سه گروه پایین و همچنین زیرمهارت‌های ارزشیابی (48/0 = P ) و استدلال قیاسی (001/ 0 ≤ P ) و استدلال استقرایی (01/0 = P ) در سه گروه دارای اختلاف معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که نمرات مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی مطلوب نبوده، برنامه‌ریزی آموزشی برای توسعه آن باید در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، مهارت‌ها، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Evaluating Critical Thinking Skills in Medical Students, Isfahan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Medical students should learn some skills for better clinical reasoning, decision making and using evidence based medicine. One of the most important attributes of a successful clinician is the ability of critical thinking in patient care situations. The purpose of this study was to evaluate critical thinking skills (analysis, evaluation, inference, and deductive and inductive reasoning) in medical students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Methods: This non-experimental study was conducted on 92 men in first, third and fifth years of medical education in 2008-2009. Data were collected using California Critical Thinking Skills Test (form B) and analyzed by SPSS software. Statistical tests used for data analysis were ANOVA, Duncan Posthoc and Pearson tests. Results: The mean scores of 5 sub-skills were low in all three groups. Significant differences were found among three groups in regard to evaluation (P = 0.48), inductive reasoning (P < 0.001) and deductive reasoning (P = 0.01). Conclusion: It seems that students’ critical thinking skill is not so desirable in Iran and educational planning should be considered for its development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking, Skills, Medical students

نویسندگان مقاله شهره تاشی | shohreh tashi
m.sc. in midwifery and m.sc. in medical education, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
کارشناس ارشد مامایی، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

فتحیه مرتضوی | fathieh mortazavi
m.sc. in nursing and m.sc. in medical education, assistant professor, department of medical education, medical education development center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

شهرام یزدانی | shahram yazdani
specialist in orthopedics, associate professor of medical education dept., medical education development center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
متخصص ارتوپدی، دانشیار گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

یاسمن متقی پور | yasaman mottaghipour
specialist in psychology, assistant professor of psychology dept., school of medicine, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
متخصص روان پزشکی، استادیار گروه روا ن پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات