Strides in Development of Medical Education، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۰-۱۷۱

عنوان فارسی نیاز به آموزش و بهبود دانش شغلی: برگرفته از تجارب پرستاران تریاژ تلفنی مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پاسخ مؤثر از طریق تلفن به اورژانس‌های پزشکی، برای سیستم‌های اورژانس پزشکی در سراسر جهان حیاتی می‌باشد. ارایه خدمات اورژانسی به صورت مرتب‌سازی و اولویت‌بندی تماس‌های دریافتی صورت می‌گیرد و آموزش این دسته از خدمات، در فاصله زمان پاسخ و کیفیت پاسخ نقش حیاتی را ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف توصیف تجربه‌های پرستاران از تریاژ تلفنی صورت گرفته در مرکز پیام اورژانس 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌‌‌‌‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گردید. روش کار: تحقیق حاضر به صورت کیفی پدیدارشناختی انجام شد. انتخاب جامعه پژوهش به صورت مبتنی بر هدف و شامل 5 نفر از پرستاران شاغل در مرکز پیام اورژانس 115 کرمان با حداقل 5 سال سابقه ‌کار بود. جمع‌آوری اطلاعات به صورت مصاحبه فرد به فرد و با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و بدون ساختار انجام شد. میانگین زمان هر مصاحبه 63 دقیقه به طول انجامید و از ضبط صوت الکترونیکی برای ثبت مصاحبه‌ها استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از روش Colaizzi تجزیه و تحلیل گردید. جهت اعتمادپذیر کردن داده‌ها، پژوهشگر دوباره به تک‌تک نمونه‌ها مراجعه نمود. یافته‌ها: 737 مفهوم خلاصه شده از مصاحبه‌ها استخراج گردید که در 9 دسته موضوعی قرار گرفت و در نهایت، سه درون‌مایه «ایفای نقش در بستر فرهنگ و اجتماع»، «ایفای نقش در بستر حرفه و سازمان» و «ایفای نقش در بستر فردی» به دست آمد. تجربه‌های پرستاران به صورت «مجموعه‌ای فشرده و هم‌بند (پیوستار) بین فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌ها» بیان شد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر را می‌توان در دو نکته اساسی خلاصه کرد. اول این که مهارت‌های ارزیابی که در مشاوره چهره به چهره استفاده می‌شود، از طریق تلفن به طور مستقیم قابل انتقال نیست و این امر نشان می‌دهد که آموزش‌های خاص مشاوره ‌تلفنی، ارزیابی درمان و مهارت‌های تصمیم‌گیری باید به پرستاران تریاژ شاغل در این مراکز ارایه شود. دوم این که افزایش ایجاد رضایت شغلی در بین قشر جدید پرستاران تریاژ تلفنی باید با در نظر گرفتن استقلال در تصمیم‌گیری و کاهش خطا‌های تصمیم‌گیری پرستار تریاژ تلفنی صورت گیرد که این مهم با ابلاغ دستورالعمل تریاژ تلفنی یکپارچه و ایجاد راهکارهای مناسب آموزشی جهت کنترل استرس‌های تجربه شده، انجام می‌شود. این نکات باید توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور برای ارتقای دانش شغلی در پرستاران مراکز پیام اورژانس 115 در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Need for Education and Improvement of Occupational Knowledge: Experience of Telephone Triage Nurses in the 115 Emergency Call Center of the Emergency Medical Services and Disaster Management Center at Kerman University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Efficient emergency call answering services are vital for the medical emergency services all around the world. The provision of emergency services is based on ordering and prioritizing received calls. In addition, educating this kind of services has a prominent role in answer time and quality. The aim of this study was to describe the experience of telephone triage nurses in 115 Emergency Call Center of the Emergency Medical Services and Disaster Management Center at Kerman University of Medical Sciences, Iran. Methods: This study was conducted in form of phenomenological qualitative study. The sample was selected based on purposive sampling method including 5 nurses in emergency medical services at Kerman University of Medical Sciences, with at least 5 years of experience in the 115 Emergency Call Center. Data were collected using deep unstructured individual interviews. The average time of each interview was 63 minutes and an electronic recorder was used to record the interviews. The data were analyzed using Colaizzi method. The collected data were reconsidered by the researcher in order to confirm their reliability. Results: From the interviews, 737 summarized concepts were extracted and formed 9 thematic categorizations. Finally, the 3 themes of “performing cultural and societal roles”, “performing professional and organizational roles”, and “performing personal roles” were obtained. Experiences of nurses were stated in the form of a compact and continuum set between strengths, opportunities, weaknesses, and threats. Conclusion: The findings of the study can be summarized in two fundamental points. First, evaluation skills which are used in face-to-face consultation cannot be transferred directly by telephone. This shows that specific training on telephone consultation, treatment evaluation, and decision-making skills should be provided for triage nurses who work at such centers. Second, a greater degree of job satisfaction can be achieved among the emerging class of telephone triage nurses through allowing independent decision-making and decreasing decision-making errors by consistent telephone triage instructions, and creating suitable educational methods in order to control experienced stresses. These are points that must be considered by the Medical Emergency and Disaster Management Centre to promote occupational knowledge of nurses in 115 Emergency Call Center.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی آذرنوش | ali azarnoush
m.sc. student of nursing, school of nursing, khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

شایسته صالحی | shayesteh salehi
ph.d. in nursing education, associate professor, department of nursing, khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
دکتری آموزش پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://www.sdmej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-436&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات