بررسی های حسابداری و حسابرسی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه سرمایه فکری (انسانی، مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه (از دیدگاه مدیران)
چکیده فارسی مقاله در دو دهه اخیر، مدیریت عملکرد سازمانی به یکی از موضوع‌های مورد توجه و جذاب تبدیل شده است. بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزه مدیریت بر این باورند که کارکنان، مبنا و ریشه اصلی بهبود کیفیت و بهره‌وری هستند و باید نیروی انسانی را مبنای اصلی فرآیند افزایش کارایی و بهره‌وری و نوعی سرمایه به‌حساب آورد. نیروی انسانی با کیفیت و دانش مدار مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان و کمیاب‎ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. این پ‍ژوهش به بررسی رابطه سرمایه فکری (و اجزای آن) و عملکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد، سرمایه‌های فکری، انسانی، مشتری (رابطه‌ای) و ساختاری در بررسی جداگانه و مستقل از یکدیگر، با عملکرد رابطه معنادار دارند؛ درحالی‌که در بررسی همزمان صرفاً رابطه سرمایه ساختاری و انسانی با عملکرد معنادار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انسانی، سرمایه‌های فکری، مشتری و ساختاری،

عنوان انگلیسی The Relationship of Intellectual Capital (Human, Customer and Structural) and the Performance of Insurance Industry " Managers' View Points"
چکیده انگلیسی مقاله In the two recent decades, organizational performance management has become one of significant and interesting object of study. Many specialists in management area believe that human resources are the main basis of quality improvement and productivity of the firms and must be considered as the reason of increasing efficiency & productivity and is a kind of capital. Qualitative and knowledge-based human resource is the most important competitive advantages of organizations and the rarest recourse in today’s knowledge-based economy. The aim of this research is considering the relationship of the intellectual capital and the performance of insurance industry, from managers' view points. The results showed that while considering the relationship of intellectual, human, customer (relational) and structural capitals and performance, separately and independent of each other, a significant relation has been seen. However, in simultaneously consideration, just structural and human capitals have showed a significant relation to the performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله customer and structural capitals, Human, Intellectual

نویسندگان مقاله ویدا مجتهد زاده |
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سید حسین علوی طبری | seyed hossein alavi tabari
دانشگاه الزهراء س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مهرناز مهدی زاده |
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://acctgrev.ut.ac.ir/article_21211_82f7e63fc54c334f97a987148eb9d8e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/643/article-643-486428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات