مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۲۴-۲۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر استفاده از مولتی‌مدیای آموزشی بر میزان اضطراب قبل از سزارین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اغلب بیماران درجاتی از اضطراب را قبل از اعمال جراحی تجربه می‌کنند که افزایش آن موجب بروز عوارضی در آنها می­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر استفاده از مولتی‌مدیای آموزشی بر میزان اضطراب قبل از عمل در بیماران تحت عمل سزارین در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. روش‌کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور در سال 1393 بر روی 162 نفر از بیماران 50-16 ساله مراجعه کننده به بیمارستان­های آموزشی بوشهر که جهت انجام عمل جراحی سزارین الکتیو مراجعه کرده بودند، انجام شد. افراد در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمون در شب قبل از عمل یک لوح فشرده (حاوی فیلم آموزشی مرتبط با عمل جراعی و انواع بیهوشی) با فرمت VCD داده شد و توسط پژوهشگر به نمایش گذاشته شد. برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. جهت تعیین میزان اضطراب از پرسشنامه سنجش اضطراب قبل از عمل آمستردام استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون‌های تی تست و آنووا انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نمره اضطراب کل در گروه کنترل 99/4±92/21 و در گروه آزمون 88/5±44/17 بود که تفاوت مشاهده شده از نظر آماری معنادار بود (05/0>p). بین نمره اضطراب کل در هر دو گروه مورد و شاهد و مشخصات فردی نمونه­ها ارتباط آماری معنی­داری مشاهده نشد (05/0˃p). نتیجه‌گیری: استفاده از مولتی‌مدیای آموزشی برای کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی سزارین مؤثر می­باشد، لذا پیشنهاد می­گردد برای بیماران قبل از عمل جراحی استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اضطراب، سزارین، مولتی مدیا،

عنوان انگلیسی Effect of educational multimedia on anxiety before cesarean section
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Most people experience some degree of anxiety before surgery that when it increased can cause serious complications. This study was performed with aim to evaluate the effect of educational multimedia on preoperative anxiety in patients undergoing cesarean section in Bushehr University of Medical Sciences. Methods: This single-blind clinical trial was performed on 162 patients aged 16 to 50 years referred to the educational hospitals of Bushehr for elective cesarean section in 2014. The subjects were assigned to experimental and control groups. One night before the surgery, the experimental group was given a VCD (containing educational videos related to surgery and various types of anesthetics) and was shown by the researcher. The control group received no intervention. Amsterdam questionnaire was used to assess preoperative anxiety. Data was analyzed by SPSS software (version 19) and t-test and ANOVA. P< 0.05 was considered significant. Results: The mean score of total anxiety in the control group was 21.92±4.99 and in the experimental group was 17.44±5.88, and the difference was statistically significant (p< 0.05). No significant relationship was observed between anxiety score in both groups and demographic factors of the samples. Conclusion: The use of educational multi-media is effective to reduce the patient's anxiety before surgery; therefore it is recommended to be used in patients before surgery.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Caesarean Section, Education, Multimedia

نویسندگان مقاله زینب ربیعی | zeinab rabiei
m.sc. in midwifery, school of nursing and midwifery, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

فایزه جهان پور | faezeh jahanpour
associate professor, department of nursing, school of nursing and midwifery, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

فرزان عضدی | farzan azodi
medical student, students’ research committee, school of medicine, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

پرویز عضدی | parviz azodi
m.sc. in anesthetics, school of para-medicine, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
کارشناسی ارشد هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_9077.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات