|
Journal of Inflammatory Diseases، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین نیاز های آموزشی دختران نوجوان در مورد بهداشت باروری از دیدگاه معلمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: نوجوانی یکی از دورههای مهم زندگی است که بر بقیه سالهای عمر تأثیر قطعی دارد. با برنامههای آموزشی مناسب میتوان از بسیاری از مشکلات ناشی از این دوره پیشگیری کرد. هدف: مطالعه به منظور تبیین نیازهای آموزشی بهداشت باروری دانشآموزان دختر از دیدگاه معلمان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تحلیل محتوایی کیفی در سال 1391 بر روی 12 نفر از معلمان دبیرستانهای دخترانه قزوین انجام شد. اطلاعات به روش بحث گروهی، براساس پرسشهای نیمه ساختارمند جمعآوری شد. عناوین اصلی از آن استخراج و کُدگذاری شد. هر عنوان به صورت یک مفهوم اصلی و هر مفهوم دارای چند زیر مجموعه بود. یافتهها: مشکلات جسمی شامل درد قاعدگی، ترشحات تناسلی، اختلال رشد، کم تحرکی، تغذیهای، کم خونی، کم اشتهایی، بهداشت دهان و دندان، مشکلات روانی شامل تنش، لج بازی، افراط گرایی، افسردگی، مشکل تحصیلی و مشکلات اجتماعی شامل تعامل نامناسب با افراد خانواده و معلمان، دوستان ناباب و دوستان اینترنتی بود. اطلاعات مورد نیاز شامل بهداشت قاعدگی، بیماریهای مقاربتی و مسایل جنسی و مهارت زندگی شامل ارتباطی و تحصیلی بودند. منابع اطلاعات شامل مراکز بهداشتی و درمانی، دورههای آموزشی حین خدمت و رسانهها بودند. با وجود مخالفت همه معلمان با اولین تماس جنسی قبل از ازدواج، اعتقاد بر این بود که جامعه نباید نسبت به این مسأله بیتوجه باشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میبایست به نقش معلمان در آموزش بهداشت باروری دختران توجه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوجوان، بهداشت باروری، مطالعه کیفی، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Educational needs of adolescent girls for reproductive health in teachersُ views |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Adolescence is an important period of life that has a distinct influence on the rest of life. With appropriate educational programs can prevent many problems of this period. Objective: The aim of t his study was to determine educational needs of adolescent girls for reproductive health in terms of teachers . Methods: This qualitative content analysis study was conducted on 12 teachers of girls' high schools in Qazvin, 2012. Data were collected through focus group discussions by semi-structured questionnaire. Main topics were extracted and coded. Each topic was considered as a basic theme and each theme had several sub- themes. Findings: Physical problems included dysmenorrhea, vaginal discharge, sedentary lifestyle, growth disorders, nutrition, anemia, anorexia and oral health , psychological problems included tension, pertinacity, extremism, depression and educational problems and social problems included inappropriate interactions with family members and teachers, bad friends and internet friends. Needed information included menstrual health, sexually transmitted diseases, sexual issues and communication and educational life skills. Sources of information were health centers, in-service training courses and the media. Despite all teachers disagreed with the first premarital sexual contact, they believed that society should not be oblivious to this problem. Conclusion: With regards to the results, the teachers’ role should be considered in reproductive health education for girls . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
خدیجه میرزایی | kh. mirzaei facultyof nursing and midwifery, mashahad university of medical science بهداشت باروری و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشکده پرستاری و مامایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
فروزان الفتی | f. olfati frozun olfati, faculty of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, hafte-tir squar, shahroud, iran شاهرود، میدان هفت تیر، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن 09121826082 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|