|
مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل عوامل مؤثر بر ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی: مطالعه مورد- شاهدی در یک بیمارستان آموزشی- درمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ترخیص با رضایت شخصی، ترک بیمارستان با وجود توصیههای پزشکی است که می تواند نشانگر نارضایتی بیماران و یک چالش قابل توجه مدیران نظام سلامت باشد. این پژوهش به بررسی دلایل ترخیص با رضایت شخصی پرداخته و نتایج را با گروه شاهد (ترخیص با نظر پزشک) نیز مقایسه نموده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه مورد- شاهدی می باشد که تعداد 280 نمونه به روش طبقهای تصادفی در 2 گروه بیماران ترخیص شده با مسئولیت شخصی و ترخیص شده با نظر پزشک انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش میزان رضایت بیماران– همراهان در واحدهای بیمارستان استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای کای دو و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای سن، دارا بودن بیمه پایه و مکمل، روز مراجعه، تحصیلات و شاغل بودن بیمار دارای تفاوت معنی دار در 2 گروه بودند و از این میان متغیرهای بیمه پایه (0/020 = p)، سن (0/020 = p) و وضعیت اشتغال (0/030 = p)، بر ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی تاثیر گذار بود. مهمترین علل ترخیص با مسئولیت شخصی از دیدگاه بیماران عدم تعیین تکلیف وی، مشکلات شخصی، احساس بهبودی نسبی و عدم رسیدگی از سوی پزشکان در بیمارستان بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد علت مشکلات پیرامون تصمیم بیمار بر ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی، فقدان نظارت لازم بر عملکرد خدمات پزشکی و پرستاری و نیز عدم انگیزه لازم در پرسنل جهت پیشگیری از این امر است. لازم است مسئولین در جهت کسب رضایت بیماران، زمینههای لازم را جهت ارتقاء سطح کیفیت ارائه خدمات فراهم نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت بیمار، بیمارستان، بیمار |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Affecting Discharge Against Medical Advices: A Case-Control Study in a Treatment-Teaching Hospital |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Discharge against medical advices is leaving hospital despite medical advice, which can be a sign of the patient's dissatisfaction and a significant challenge for health system managers. This study examined the reasons for discharge against medical advices and compared the results with the control group (discharge with the doctor's opinion). Methods: The present study is a case-control study in which 280 samples were selected randomly in two groups of patients discharged against medical advices and those who discharged with doctor's opinion. Data were collected through the questionnaire measuring patient-companion satisfaction in different wards of the hospital. Data were then analyzed using Chi-square and linear regression tests by SPSS 16 software. Results: Results showed that patient's age, having basic and complementary insurance, day of referring to hospital, education, and occupation made significant differences between the two groups. Among these factors, the most effective ones for discharge against medical advice were basic insurance (p = 0.020), age (p = 0.020), and occupation (p = 0.030). The most important reasons for discharge against medical advice from patients' viewpoints were failure to determine the patient's status, personal problems, feeling relative relief and partial recovery, as well as lack of physicians' considerations in that hospital. Conclusion: It seems that patients decide to discharge against medical advices due to lack of necessary supervision over the performance of medical and nursing services, and also lack of motivation in personnel to prevent from this event. In order to earn patients' satisfaction, managers are required to improve the hospital's services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Patient&apos,s satisfaction, Hospital, Patient |
|
نویسندگان مقاله |
ژیلا نجف پور | zhila najafpour ph.d. student of healthcare management, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد رضا جعفری | mohamad reza jafari m.d., shariati hospital, tehran university of medical sciences, tehran, iran پزشک عمومی، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مریم حاتمی زاده | maryam hatamizadeh msc in healthcare management, shariati hospital, tehran university of medical sciences, tehran, iran کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سوسن رحیمی | sousan rahimi bsc in healthcare management, school of paramedical, tehran university of medical sciences, tehran, iran کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
زهرا بیگدلی | zahra bigdeli bsc in healthcare management, school of paramedical, tehran university of medical sciences, tehran, iran کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباس همایونی | abbas homauni ph.d. student of healthcare management, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1985/article-1985-465357.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|