راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۷

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی از منظر چشم‌اندازها، رسالت‌ها و ارزش‌ها
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: برنامه‌های راهبردی به منزله نقشه راه دانشگاه برای حرکت به سوی آینده می¬باشد. هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی تفاوت‌ها و تشابهات برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی از منظر چشم‌انداز، رسالت، و ارزش‌های آن‌ها بود. روش ها: رویکرد این پژوهش، کیفی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی تشکیل دادند که جهت دستیابی به هدف پژوهش، برنامه راهبردی 4 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 4 دانشگاه علوم پزشکی به صورت نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. جهت تحلیل برنامه‌های راهبردی و دستیابی به نتایج پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله‌بندی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های مورد مطالعه نشان داد که از منظر چشم‌انداز، در 4 مؤلفه مشابه و در 4 مؤلفه تفاوت داشتند؛ از منظر رسالت در 4 مؤلفه مشابه و در 6 مؤلفه متفاوت بودند؛ و از منظر ارزش‌ها در 5 مؤلفه مشابه و در 7 مؤلفه با یکدیگر متفاوت بودند. نتیجه‌گیری: برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی دارای تفاوت­ها و تشابهاتی هستند که با بهره‌گیری از این تفاوت‌ها می‌توانند به تکمیل برنامه‌های راهبردی خود بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Strategic Programs of Universities affiliated to the Ministry of Science and Medical Sciences Universities in Terms of viewpoints, Missions and Values
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Strategic plans are a roadmap for the future of the university. Identifying the differences and similarities between Universities affiliated to the Ministry of Science and Medical Sciences Universities in terms of viewpoints, missions, and values. Methods: This was a qualitative research. Four strategic programs from Universities affiliated to the Ministry of Science and four from medical sciences universities were selected through convenience sampling. To analyze the strategic programs the content analysis by means of codification was applied. Results: The results indicated that in terms of viewpoint, Universities affiliated to the Ministry of Science and medical sciences Universities were simillar in 4 components and different in four other components; in terms of mission, in 4 components they were similar and in 6 components were different, and ultimately in terms of values in 5 components were similar and in 7 components were different. Conclusion: There are similarities and differences between Universities affiliated to the Ministry of Science and medical sciences universities in terms of viewpoint, mission and values. By examining the differences and similarities, these universities can come to an integration regarding viewpoint, mission and values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد عباسی کسانی | hamed abbasi kasani
hamed.abbasikasani@gmail.com

سجاد عباس کسانی | sajad abbasi kasani
sajjad.abbaskassani@gmail.com

پرستو باقری | parastoo bagheri
parastoobagheri50@gmail.com


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-464424.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات