راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴-۱۵

عنوان فارسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: امروزه اندیشمندان، هدف نهایی مراکز آموزش عالی را مهارت تفکر انتقادی معرفی نموده­اند. رکن اصلی پرورش این مهارت، آموزش آن است. از این­رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا بین سال­های مختلف تحصیل انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه در سال 1393 روی 150 دانشجوی درحال تحصیل در ترم‌های مختلف تحصیلی رشته­های مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیای فرم ب (حاوی 34 سؤال) بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون‌های تی تست و آنالیز واریانس یک­طرفه تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل تفکر انتقادی 7/2±35/11 بود. نمره کل و نمره تمامی حیطه های تفکر انتقادی در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود (05/0 P Value). اما در مقایسه میانگین نمرات بین دانشجویان سال­های مختلف تحصیلی و رشته­های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: میانگین نمرات از  نصف نمره قابل کسب از پرسشنامه (نمره 17) پایین­تر بوده و در طی سال­های تحصیل بهبودی نداشته است، پس با توجه به ضرورت پرورش مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی، بازنگری برنامه­های آموزشی موجود و طراحی روش­های مناسب آموزش تفکر انتقادی در طول دوره تحصیل دانشجویان ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، دانشجو، علوم پزشکی، فسا

عنوان انگلیسی Critical Thinking Skills among Bachelor Students at Fasa University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, philosophers have introduced the ultimate goal in higher education institutions as critical thinking skills. Thus this study was conducted to compare the critical thinking skills between years of education of bachelor students in Fasa University of Medical Sciences. Methods: This study was conducted on 150 Studying BSc students in various terms from Fasa University of Medical Sciences in 2015 Academic year. The instrument used was the California Critical Thinking Skills Test, Form B (CCTST, FB) composed of 34 multiple choice questions. The data was analyzed using independent t-test and ANOVA by SPSS software. Results: The mean score for critical thinking of students was 11.35±2.7. The total score of critical thinking and all of that's dimensions were higher for girls compared with boys (P-Value < 0.05). But no significant difference was observed between different years of study and different majors. Conclusion: The mean of scores was lower than moderate and doesn't show significant improvement during the studying years. Based on these findings and considering the necessity of development of critical thinking skills among students of medical sciences, revising the existing educational programs and the use of appropriate methods of teaching critical thinking to students during their education seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking, Fasa, Medical Sciences, Student

نویسندگان مقاله فرزانه مباشری | farzaneh mobasheri
fasa university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی فسا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

مهین منوچهری | mahin manoochehri
fasa university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی فسا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

فاطمه نوروزی | fatemeh noruzi
fasa university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی فسا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-131-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-464420.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات